Bericht n.a.v. overlijden Jan Esman

9 april 2020

Met grote droevenis moeten we mededelen dat Jan Esman is overleden aan de gevolgen van het corona-virus. Jan was een bijzonder geliefd en gewaardeerd lid van PvdA Tilburg en velen van ons zullen hem heel erg missen… Stefan Jansen heeft een in memoriam voor Jan geschreven, dat we graag met jullie delen.

PvdA Tilburg Campagne gemeenteraadsverkiezing 2010. Foto gemaakt door Arjan Pronk

Ter nagedachtenis aan Jan Esman

Door Stefan Jansen, PvdA-Tilburg-voorzitter 2010-2012

Nog zie ik hem daar zitten. Net overhemd aan, gele pullover, vol grijs haar, bril en grote lach op zijn gezicht. Het is 26 november 2009, de algemene ledenvergadering waar de PvdA Tilburg haar kandidatenlijst voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2010 vast zal stellen. Op de lijst staat Jan Esman. Wie? Jan Esman. Tot september 2009 geen lid van de PvdA, maar nu toch op plek vijf gezet door de kandidaatstellingscommissie. Dat is vragen om vuurwerk. Wie is die man? Waarom wil hij opeens op de lijst? En dan ook nog in de top vijf!

De scepsis van het gemiddelde lid verdween als sneeuw voor de zon, nadat Jan zelf had gesproken. Hij was oprecht, Tilburger in hart en nieren, innemend en positief. Uiteindelijk wordt de hele lijst opgeschud en belandt Jan op plek 10. Maar niet zonder dat iedereen wist wie Jan was. Hij klom op van leerling-wever bij AaBe tot conservator bij het Textielmuseum en was daar medeverantwoordelijk voor de omslag van de traditionele museumfunctie naar het internationaal gewaardeerde concept. Was penningmeester van een vakbond en actief op het gebied van bewonersbelangen (Verdiplein, hbo Wonen 99, Bewonerscommissie Witbrant West). De PvdA had een gouden persoonlijkheid binnengehaald als lid en kandidaat, dat was na de ALV wel duidelijk.

Tijdens de campagne deed Jan álles. Ik overdrijf niet als ik denk dat hij de meeste rozen heeft uitgedeeld en de meeste posters heeft geplakt. In zijn woonwijk de Reeshof was geen schutting of bouwhek meer vrij. Hij hielp bij het grootste bouwwerk van de PvdA bij Driek van Griensven in de tuin, in het atelier van Tine van de Weijer werkte hij mee aan onze ‘PvdA etalages’ en op de gemeenteborden vulde hij de gaten met onze posters.

Mede dankzij zijn grootse inzet behaalde de PvdA Tilburg elf zetels bij de verkiezingen. Jan werd met 157 voorkeursstemmen gemeenteraadslid. Tot maart 2014. In deze periode heeft hij zich heel hard gemaakt voor de sociale thema’s, met name de armoede in de stad. Hij was mede organisator van een speciale thema-avond hierover binnen de partij. Ook het probleem van de zorgmijders door de oplopende kosten en het hoge eigen risico in de zorg bleef hij aankaarten. En de problemen rondom de goede uitvoering van de Wet Maatschapplijke Ondersteuning. Kortom, zijn sociale en rode hart klonk door in de onderwerpen waar hij mee bezig was.

Op 7 april 2020 overleed Jan Esman aan de gevolgen van het Coronavirus. De reacties binnen de PvdA op dit droevige nieuws laten zien hoe geliefd hij was. We zijn geraakt en verdrietig door zijn overlijden en wensen zijn familie en vrienden heel veel sterkte toe in deze tijd.

Vrijwilligersavond PvdA Tilburg Campagne gemeenteraadsverkiezing 2010 per 18-12-09. Foto gemaakt door Arjan Pronk