30 april 2021

Dag van de Arbeid 2021 – Lezing Paul Tang en essay Joshua Paas

Het is weer 1 mei, de Dag van de Arbeid. Sinds 1 mei 1890, de allereerste Dag van de Arbeid, zijn er ontzettend veel verbeteringen doorgevoerd voor arbeiders. Denk in Nederland aan de achturige werkdag, de 40-urige werkweek, het afschaffen van kinderarbeid, ontslagbescherming, het minimumloon. Allemaal verbeteringen voor arbeiders, die er niet waren geweest als arbeiders zich niet verenigd hadden om voor betere omstandigheden te strijden. De situatie van arbeiders is in die 131 jaar ontzettend verbeterd, maar dat wil nog niet zeggen dat we er nu al zijn. Er zijn nog steeds problemen. Denk aan multinationals die wél gebruik maken van de infrastructuur waarvoor wij belasting betalen, maar die zelf op allerlei ingenieuze manieren minder belasting hoeven te betalen dan het bakkertje op de hoek. Denk aan de flexcontracten, waardoor voornamelijk starters op de arbeidsmarkt jarenlang in de onzekerheid verkeren. Of aan de 50-plusser die ‘boventallig verklaard wordt’, maar vanwege de leeftijd geen nieuwe baan meer kan vinden. En vergeet niet de nieuwe technologieën van de laatste twintig jaar, waardoor je als werknemer in principe con-ti-nu bereikbaar bent voor je baas. Daar strijden wij voor. Maar net als de arbeiders die ons voorgegaan zijn en verbeteringen als het minimumloon en de achturige werkdag hebben bedongen, kunnen we dat niet alleen. Dat doen we samen. Als Partij van de Arbeid.
Helaas kunnen we op deze Dag van de Arbeid vanwege de huidige gezondheidssituatie nog niet samenkomen met een grote groep. Als PvdA Tilburg willen wij natuurlijk wel stilstaan bij deze dag. Daarom hebben we in deze nieuwsbrief een lezing van Paul Tang op video over de Dag van de Arbeid en Tilburg (duur: 6 minuten en 20 seconden). Natuurlijk staan we ook stil bij onze voorgangers van de SDAP Tilburg, specifiek bij Bart van Pelt. Gezamenlijk kunnen we dit jaar niet zijn graf bezoeken, maar wij moedigen iedereen aan hier op eigen gelegenheid een bezoek te brengen. Is het niet vandaag, dan een andere dag. Zijn graf is te vinden op begraafplaats Vredehof, aan de Gilzerbaan 98. Namens de PvdA Tilburg hebben fractievoorzitter Yusuf Celik en afdelingsvoorzitter Diana van Wanrooij rozen geplaatst om hem deze dag te gedenken. Daarnaast heeft ons Joshua Paas een essay geschreven over Bart van Pelt waarin hij een link legt tussen de achtergrond van Bart van Pelt en de hedendaagse situatie. Uiteindelijk staan wij allemaal op de schouders van de reuzen die ons voorgingen.
Bestuur PvdA Tilburg
==