Energiecompensatie op Maat!

Door Bea Mieris op 28 mei 2022
De gemeente Tilburg is voortvarend aan de slag gegaan met het uitkeren van energiecompensatie aan bewoners met een inkomen tot 120% van het sociale minimum. Voor inwoners die volgens rijksregels geen recht hebben maar toch in financiële problemen komen door de hoge energiekosten is hulp op maat mogelijk. Dit maatpakket omvat voor de gemeente Tilburg 200.000 euro. Info over dit maatpakket is nog niet te vinden op de gemeentelijke website.

De PvdA-fractie maakt zich zorgen over deze niet-rechthebbenden. Dit zijn inwoners die (net iets) meer verdienen dan 120% van het sociaal minimum, jongeren en studenten. De PvdA-fractie riep het college in een motie actueel op om bij de gemeenteraad terug te komen met een dekkingsvoorstel als duidelijk wordt dat 200.000 euro niet genoeg gaat zijn en om deze inwoners via de gemeentelijke website en andere mediakanalen op de hoogte te stellen van de maatwerkregeling. De motie werd aangenomen.

De informatie komt eind mei alvast op de TOF website te staan.

Eerder stelde de PvdA-fractie schriftelijke vragen aan het college over de energiecompensatie.  Lees hier de schriftelijke vragen, de antwoorden van het college en de motie actueel.

Het Brabants Dagblad heeft er ook een artikel over geschreven. Deze is hier te lezen.

Ik ben Bea Mieris, gemeenteraadslid voor de PvdA in Tilburg. Alle mensen in Tilburg, Udenhout, Berkel-Enschot en Biezenmortel moeten prettig kunnen wonen in hun eigen leefomgeving. In elke wijk moet voor jong en oud gebouwd worden. Een gevarieerd samengestelde wijk geeft meer kansen aan mensen met een lagere inkomens op een beter leven. Er moeten vooral