4 februari 2021

Fractie krijgt steun voor veilige fietsroutes

Bijna 10 jaar geleden, op 24 september om precies te zijn, werd in Tilburg de Cityring officieel geopend door VVD Wethouder Roel Lauwerier. Tilburg had zich daarbij laten adviseren door niet de minste hoogleraar: Riek Bakker moest een verkeersmodel ontwerpen dat tot in de eeuwigheid Tilburg zou beschermen tegen opstoppingen en verkeersstress in het centrum. Tijdens de opening van de Cityring in september 2011 werd door deze wethouder een DVD gepresenteerd. Met die DVD konden we een spel spelen: racen over de ring, door het centrum.

Dat was lachen!

Tot in november datzelfde jaar al het eerste dodelijke slachtoffer viel…

Tijdens de campagne voor de vorige gemeenteraadsverkiezingen heeft de PvdA zich hard gemaakt voor verlaging van de snelheid op de Cityring  naar 30 kilometer en voor maatregelen die de verkeersveiligheid vergroten.

Afgelopen 1 februari debatteerden we in de gemeenteraad over de zogeheten Netwerkanalyse van dit college, de toekomstvisie voor het verkeer in de stad. Burgerraadslid Hans Rube had het debat in de commissies gevoerd, Yusuf Celik mocht in de raad het woord voeren voor onze fractie.

Uitkomst: de snelheid op de ring gaat naar 30 kilometer, de ring wordt versmald en er komt een ‘knip’ in de Heuvelring. Op termijn moeten maximaal 8000 auto’s bij de Paleisring passeren. Drie jaar geleden hadden we dat nog niet kunnen dromen toen we daar met het campagneteam verkeersborden aan het plakken waren.

De fractie sprak zich op 1 februari uit voor de maatregelen die de verkeersdruk in het centrum moeten verkleinen, die het doorgaand verkeer in de stad naar de tangenten moeten drukken, maar bij deze netwerkanalyse hebben we daarnaast ook de nodige vraagtekens geplaatst.

Niet voor niets dienden we vier moties in, die aandrongen op verbetering. Onder meer om sluipende vrachtwagens uit Armhoef te weren.

Terugdringen van verkeer en snelheid op de Ciyring zijn goede voorstellen, de vergezichten waarmee de stad het verkeer ‘naar buiten dringen’ spreken ons aan, maar wel in zoverre dat we daar de tangenten voor zullen gebruiken. Het verkeer verleggen naar de Baron van Voorst tot Voorstlaan is niet wat we nastreven. De bewoners van Reeshof en met name Witbrant hebben in niet mis te verstaande bewoordingen aan de raad laten weten dat te willen voorkomen.

Fietsen

Wij pleiten tevens voor een gedegen onderzoek naar de verkeerseffecten op de Havendijkroute en de Broekhovenseweg en Piusstraat, nog voor de maatregelen op de Cityring een feit zijn. Te verwachten is dat die druk enorm gaat toenemen, als de Broekhovenseweg de enige aanrij- en afvoerroute wordt voor de parkeergarages aan de zuidkant van de stad zoals dit college voorstelt.

De PvdA wil ook het vroegere tweerichtingverkeer over de Noordhoekring herstellen zodat de verbinding tussen de Korvelseweg en de Besterd blijft bestaan, een vurige wens van de linten zelf. De wethouder deed de toezegging daar serieus naar te kijken.

Onze grootste kritiek gold het gebrek aan maatregelen op het vlak van veiligheid en de bescherming van de kwetsbare verkeersdeelnemers. Voetgangers en fietsers blijven bij dit college ‘aan de achterste mem hangen’. Onze motie die op dat punt maatregelen vroeg werd unaniem aangenomen.

Daarnaast vindt onze fractie het een gemiste kans dat deze verkeersnota niet in samenhang met de recent door het college gepresenteerde fietsagenda mocht worden behandeld.

Minder autoverkeer, betere langzaamverkeer verbindingen: het lijken ons logische partners.

Nog steeds blijkt de aandacht voor de auto de bovenhand te hebben in het coalitiebeleid. De verdwenen rode fietsloper moet wat de PvdA betreft in de hele stad zo snel mogelijk weer in volle glorie worden teruggelegd.

We pleitten in de vergadering via een motie voor veilige oversteken van de Ringbaan Oost, naar de sportvelden op Koningshoeven en Jerusalem vanuit de wijk Fatima.

En waarom zet deze coalitie niet in op Transferia vroegen we ons af. Dit college wil daar nog steeds niet aan, omdat de parkeergarages ‘niet vol genoeg zijn’, is het betoog.

Nog maar eens proberen, in 2022 na de verkiezingen, denken we dan maar.