Het draaiend huis

11 december 2018

Ophef over het draaiend huis. De draaiers tegenover de slopers. Petitie voor, petitie tegen. De heer Smolders op het 20 uur journaal, wakker worden met de heer Gimbrere op radio 1. Draaiers staan een straatlengte voor. Voorlopig draait Tilburg dus doorrrr. Prachtige citymarketing. Het enige plekje in Tilburg dat volgens de Lonely Planet de moeite waard is om te zien en te ervaren. Net als de ophef die daar bij hoort. Dat mauwen over het huis haalt overigens ook de Lonely Planet. Knap, dat hoort kennelijk bij het kunstwerk en krijgen we er bij het huis gratis bij. Yin staat tot Yang, als LST en VVD tot het Draaiend Huis. Waar hebben we het bureau voor Citymarketing eigenlijk nog voor nodig?

Nu vind ik het niet erg om het over kunst te hebben. Kunst verwondert, zet aan tot denken, verbindt en inspireert. Zo ook het draaiend huis. Helaas hebben we het in dit huis te weinig over kunst in de openbare ruimte. Met pijn in onze hart hebben we in 2010 dan ook afscheid genomen van het Kunstenplan Openbare Ruimte Tilburg, een percentageregeling dat voorzag in de financiering van dit soort kunst. Helaas hebben we dat tot op heden niet hersteld. Misschien is dit debat wel het startschot om de regeling weer van zolder te halen.

Dan moet het college wel mee willen werken. Het college trekt met het potje kunstinitiatieven wel middelen uit, maar bij lange na niet de omvang die nodig is voor onze stad. In 2017 is er bijvoorbeeld een half miljoen aan uitgegeven. Een half miljoen op de totale begroting van 900 miljoen. Een stilstaand huis legt ook iets bloot wat we niet met elkaar hebben geregeld, dat is namelijk het onderhoud van kunst in de openbare ruimte. We hollen zo van incident tot incident en laten bovendien prachtige kunstwerken in de stad, die ook zeker de moeite waard zijn versloffen. Het college laat dat gebeuren.

Daarom wil de PvdA van het college weten:

Wat is uw plan als het gaat over kunst in de openbare ruimte, welke ambitie heeft u en deelt u met ons de wens om de percentageregeling opnieuw in te voeren? Maar ook hoe denkt het college alle kunstwerken in de stad beter draaiende te houden en te onderhouden, immers geen Yin zonder Yang.

Richting CDA, in het draaiend huis kun je niet wonen, in geouwehoer evenmin, maar we hebben er in ieder geval wederom plezier van. Wellicht kunnen we in het kader van het wietexperiment de zolder beter benutten?

Tot slot. In de richting van de VVD had ik willen vragen hoe zij de petitie van uw JOVD jongeren beoordeelden. Politieke opportunisme of jeugdig cultuurpessimisme? Ik wilde u vragen waar u stond. Maar ja, na uw bijdrage weet ik genoeg. U staat ernaast. Heeft u er wel vrede mee als we het huis rechtsom laten draaien? Dat is namelijk de wind die u in dit college laat waaien.

Het college heeft op verzoek van de PvdA toegezegd in 2019 te komen voor een plan voor onderhoud van openbare kunstwerken en een voorstel te doen om structurele dekking te vinden, bijvoorbeeld door een percentagereling of anderszins, voor kunst in de openbare ruimte. De PvdA is blij dat het stilstaand huis toch tot beweging heeft geleid voor kunst in de openbare ruimte.

————————-

Hoe staat het college daar in?

De publicatie begint met de positie van de gemeente als eigenaar van cultureel erfgoed en haar taak in de inrichting van de openbare ruimte. Dit wordt gevolgd door een probleemdefinitie: is een kunstwerk eindig of definitief, de sociale context en de auteursrechtelijke vereisten. Vervolgens wordt ingezoomd op de praktijk. Het geheel wordt afgesloten met beleidsmatige aanbevelingen en praktische tips.

Als Tilburg die richtlijnen (die destijds als lid van de VNG zijn onderschreven) zou hebben gevolgd, dan zou Het Draaiende Huis nog in volle glorie werken en was dit hele debat overbodig geweest.

Voor Tilburg geldt op dit moment onderstaande: (Zie website KORT)

Mede vanuit bezuinigingsdoeleinden is besloten met het KORTbeleid te stoppen met ingang van 2011. De komende jaren richten we ons op behoud en beheer van de huidige collectie

Dat laatste behoeft verbetering mede gezien de situatie rond Draaiend Huis.

Andere probleemgevallen:

1.Automatic VJ Machine 2.01

Gerald van der Kaap

Popcentrum 013 entree

interactief kunstwerk

Staat: Niet zichtbaar. Stekker er uit of mankementen?

2.Boom Vossenberg Brandweerkazerne

Hans Muller

interactieve lichtsculptuur

Staat: Verdwenen https://www.kunstbuitenbinnentilburg.nl/scripts/kunst.asp?id=131&s=route&rid=8

3.Stadswal met Wachters Ringbaan Zuid

Tine van de Weyer

Staat: Talud ingeklonken waardoor onderzijde ensemble vrij is komen te liggen en doorroest. Na 38 jaar verdient beeld restauratie of i.o.m. kunstenaar verwijdering.

Ruiterligbeeld Stedekehof entree Stedekestaete

Marcel Kronenburg

Staat : zeer ondeskundige reparatie marmerplaten https://www.kunstbuitenbinnentilburg.nl/scripts/kunst.asp?id=225&s=atotz&sort=name

Foto:

4.Caruso Wilhelminapark

Wouter de Baat

Staat: onvakkundige herstelreparatie gat aan voorzijde en graffiti

5.Tivoli Tune Tivoliparkeergarage geluidssculptuur

Hans Muller

Staat: verdwenen https://www.kunstbuitenbinnentilburg.nl/scripts/kunst.asp?id=77

6.Albert Goederond

zonder titel 1997

Stroomlaan, rotonde, verwijderd na vernieling

Staat: Verdwenen. Niets voor in de plaats gekomen.

7.V 1.13 Kinetische Kunst Prof. Cobbenhagenlaan

Har Voogt

Staat: Zou moeten bewegen. Staat stil

8.Galapagos

Groeseindstraat/Veldhovenring

Jerome Sijmons

Staat: reinigen/onderhoudsbeurt

1. kunstwerk Marius Boender rotonde Udenhout aangekleed als commerciële kerstboom december 2018. geen overelg met kunstenaar. https://www.bd.nl/tilburg-e-o/kunstenaar-noemt-verlichte-kerstboom-udenhout-verminking-dit-is-onbeschaamd~ad2991d6/

* Het Draaiend Huis is een internationaal gewaardeerd kunstwerk. Het was voor de kunstenaar een vingeroefening voor de Nederlands paviljoen wereldtentoonstelling Sjanghai 2010.

* Het hoort vooral te blijven wat het is. Onopgesmukt.Juist het volstrekt niksige is de kwaliteit. Het onbeduidende en nog onbestemde. Het van niemand zijn want geen meubilering of stoffering maakt dat het in verbeelding van iedereen kan zijn. Morgen. Ooit. Een huis wat net is opgeleverd. Nog geen identiteit van een eigenaar is een wensdroom voor ieder die het ziet. Leeg. Nooit identiteit geven. Op geen enkele manier. En zeker geen hotel. De niksigheid is de kwaliteit.

Gordijnen,meubels en lampen maken meer kapot dan je lief is. NIET DOEN dus! Het is geen huis maar een beeld. Ceci n’est pas une pipe.(Magritte)

* In enkele dagen tijd 1620 ondertekeningen petitie Draaiend Huis moet draaien. Wordt binnenkort aan college aangeboden. De ophef rond het Draaiend Huis is de beste Citymarketing denkbaar. Van Amsterdam tot Zwanenburg en van Borculo tot Schinnen tot in Zwitserland aan toe wordt de petitie tot behoud van draaien van het huis ondertekend.

* Het Draaiend Huis lijkt een poorthuisje van de Efteling en Tilburg Noord. Onderzoek of ondernemer in Tilburg ( bijvoorbeeld de kunstminded autogarage Probaat in Tilburg Noord op steenworp afstand of de Efteling waar een enorme expertise is vwb draaiend materieel) het jaarlijkse reguliere onderhoud zou willen adopteren.