Hospitaverhuur om het kamertekort in Tilburg tegen te gaan?

Door Bea Mieris op 16 januari 2023

Namens de PvdA heeft Bea tijdens het eerste vragenhalfuurtje na het winterreces vragen over het bestrijden van het kamertekort door hospitaverhuur gesteld.

In Tilburg is net als in veel steden sprake van een groot kamertekort. De mogelijkheid bestaat om als hospita kamers in een huis te verhuren aan 1 of 2 studenten. Hier wordt echter weinig bekendheid aangegeven, terwijl veel mensen een kamer over hebben.  In Eindhoven wordt het platform Hospi Housing gebruikt. Dit is een platform dat vraag en aanbod koppelt en verhuurders begeleidt bij het tijdelijk verhuren van een kamer in huis. Hospi Housing heeft een groot netwerk van hosts, gastgezinnen en kamerzoekers en aanmelden is gratis.

Een platform als Hospi Housing zou wat de PvdA Tilburg-fractie betreft een welkome aanvulling zijn om het kamertekort tegen te gaan. Met een dergelijk platform wordt het verhuren en huren van een kamer een stuk makkelijker en toegankelijker. Het aantal studentenkamers in onze stad neemt erdoor toe en het levert gezelligheid en mooie culturele uitwisselingen op.

De wethouder erkent de toegevoegde waarde van Hospi Housing. Hij zegt toe het samen met het college verder te gaan onderzoeken, om te bekijken of er nog betere alternatieven zijn, en wat de ervaring van andere steden met Hospi Housing is.

Hier lees je de volledige vragen van de Bea terug.

Ik ben Bea Mieris, gemeenteraadslid voor de PvdA in Tilburg. Alle mensen in Tilburg, Udenhout, Berkel-Enschot en Biezenmortel moeten prettig kunnen wonen in hun eigen leefomgeving. In elke wijk moet voor jong en oud gebouwd worden. Een gevarieerd samengestelde wijk geeft meer kansen aan mensen met een lagere inkomens op een beter leven. Er moeten vooral