‘Meer Voor Elkaar’ krijgt vorm: de meedoenregeling wordt fors verhoogd en verruimd

21 december 2022

De PvdA ging de verkiezingscampagne van 2022 in met een verkiezingsprogramma dat vol inzette op bestaanszekerheid. Tijdens de coalitieonderhandelingen hebben we ons daarom hard voor gemaakt voor onderwerpen rondom armoedebestrijding. Met succes. In het coalitieakkoord ‘Meer Voor Elkaar‘ is namelijk een forse verhoging van de Meedoenregeling opgenomen, met jaarlijks indexatie. Bovendien mogen er vanaf 2023 meer mensen gebruik maken van de regeling.

De Meedoenregeling geeft Tilburgers met een minimum inkomen de kans om mee te doen aan leuke, leerzame en sportieve activiteiten. Het past binnen het plaatje van Tilburg als inclusieve en kansrijke stad. Door de Meedoenregeling kunnen mensen beter meedoen in de samenleving. Het geeft mensen de kans hun sociale netwerk uit te breiden. Met weinig geld blijft er vaak weinig over om deel te nemen aan het verenigingsleven of om naar activiteiten te gaan. Dit kan als gevolg hebben dat mensen geïsoleerd raken. Deze regeling biedt daar een oplossing voor.

Zoals in het coalitieakkoord is opgenomen, zal de Meedoenregeling vanaf 2023 verhoogd worden van 100 euro, naar 135 euro per persoon per jaar. Ook zal de regeling vanaf 2023 jaarlijks meestijgen met de inflatie. Daarnaast wordt de regeling ook nog uitgebreid: studenten die door familieomstandigheden of gezondheid niet kunnen meedoen met ‘gewone’ studentenactiviteiten, studenten met een kind, thuiswonende jongeren en studenten die studietoeslag ontvangen hebben nu ook recht op de regeling. Daarnaast kunnen mensen die in de schuldsanering zitten ook gebruik maken van de regeling zonder dat andere regelingen in gevaar komen.

De PvdA is trots op deze wijzigingen die ervoor zorgen dat meer mensen meer mee kunnen doen. Dat is oprecht ‘Meer Voor Elkaar’ krijgen!

Het hele besluit teruglezen? Dat kan hier.