Met de PvdA reist Tilburg veilig!

7 oktober 2021

Als kwetsbare verkeersdeelnemer is het op veel plaatsen in Tilburg meer dan uitkijken geblazen. Ook loopt de verkeersdruk op de binnenstad nog elke maand op. De PvdA wil daarom prioriteit geven aan:

• Veilige fietsroutes van oost naar west en van noord naar zuid Tilburg.
  • Veilige wandelroutes over de trottoirs.
  • Niet eindeloos rondrijdende auto’s over de Cityring.
  • Voorrang op rotondes voor kwetsbare weggebruikers.
  • Veilige en overzichtelijke oversteekplaatsen voor jong en oud, te voet of op de fiets.
  • Parkeren in het centrum bestemmen voor bewoners, bezoekers van buiten de stad moeten met hun auto naar een transferium.
  • Een toegankelijke binnenstad voor iedereen.

Van Zwartboek tot Verkeer(d)plan

Het begon goed in 2018: een oproep van de PvdA-fractie aan de Tilburgers om gevaarlijke verkeerssituaties in hun stad door te mailen leverde een Zwartboek op met tientallen knelpunten in Tilburg. Allemaal aangedragen door Tilburgers die dagelijks problemen ondervonden onderweg. Toenmalig verkeerswethouder Mario Jacobs kreeg vervolgens ons lijvige document aangereikt in de raadsvergadering en beloofde per omgaande dat een aantal knelpunten met onmiddellijke ingang zou worden aangepakt.

Helaas is Tilburg in de ogen van de PvdA nog steeds een gemeente waarin de auto als heilige koe wordt gekoesterd. Ook de meest recente verkeersmodellen en mobiliteitsplannen gaan nog steeds uit van het zo optimaal mogelijk handhaven van grote autostromen door en in de stad.

Cityring

Zo bespraken we op 4 oktober de plannen voor een verkeersluwe Cityring. De grondgedachte krijgt natuurlijk de instemming van de PvdA. Versmallen, verkeersveiliger en overal 30 km. Ruimte scheppen voor fietsers en voetganger in een vergroend centrum; dat is immers waar wij als PvdA al jaren voor pleiten. Echter, de Cityringplannen die nu dreigen te worden uitgevoerd, gaan opnieuw uit van een goede bereikbaarheid van parkeergarages per auto. Er komt geen ‘knip’ in de ring, zoals een grote meerderheid van de door de gemeente zelf ondervraagde inwoners graag zou zien. Vele Tilburgers, op Zuid, in Hoogvenne en aan de Havendijk, zelfs in het Centrum en ook ondernemers langs de linten willen een andere aanpak dan het college voorstelt.

De variant die nu zal worden uitgevoerd vertrekt ook volgens de PvdA vanaf een fout punt. Opnieuw is toegewerkt naar een model waarin de auto centraal staat. De nieuwe Cityring blijft een autoring. Waarop iedereen nog steeds rondjes kan rijden. Wij zien een ‘cityring-light’ ontstaan. Zo hebben we het ook de gemeenteraad voorgehouden op 4 oktober.

Een prettig stadshart

De PvdA wil dat Tilburg opnieuw een prettig stadshart krijgt. En hart waar je lekker kunt verblijven, op een groen Heuvelplein en dus een Heuvelring zonder doorgaand autoverkeer. Het afsluiten van de Heuvelring is dus volgens de PvdA de enige ingreep die een einde kan maken aan het rondjesrijden op de Cityring. Daarnaast pleitten we in het debat voor het verkeersluw maken van de Havendijkroute om zo de te voorspellen extra verkeersdruk op oud zuid te voorkomen, want het collegeplan dwingt het autoverkeer die wijken in.

De PvdA wil het liefst alle verkeersplannen die momenteel in Tilburg op tafel liggen in een breder kader plaatsen. De afgelopen jaren kregen we van het college steeds ‘snippertjes’ aangereikt, terwijl we feitelijk alle verkeers- en vervoersplannen voor onze stad in samenhang met elkaar zouden moeten bespreken. Ik som op wat we onder andere ontvingen:

Het mobiliteitsplan tot 2040, de Netwerk analyse, een fietsplan, de plannen voor Stadsforum en Koningswei, gedachten over parkeren en dus recent het plan verluwen Cityring. Als we dat allemaal konden samenpakken zouden we een concreet en uitgewerkt totaalplan mobiliteit kunnen presenteren aan onze inwoners.

Wat doen we bijvoorbeeld met de drukte op de Ringbanen, en hun beroerde oversteekbaarheid voor met name de schoolgaande en sportende jeugd? De toekomst van het openbaar vervoer zouden we ook eens goed tegen het licht moeten houden.

Transferia

En vooral:

Waar blijven de transferia?

Dit college wilde daar, gesteund door de coalitie, de afgelopen jaren niet aan, tot de huidige en de nog te bouwen parkeergarages vol staan met auto’s van buiten de stad. De PvdA wil de parkeerplaatsen in het centrum echter primair reserveren voor de huidige en duizenden toekomstige bewoners in de binnenstad. In de parkeerplannen van het college staat daarentegen dat bewoners van de binnenstad in het weekeinde hun auto naar de randen van Tilburg moeten verplaatsen, om ruimte te scheppen voor bezoekers van het winkelcentrum. Dat vinden wij te gek voor woorden. Het  levert talloze onnodige verkeersbewegingen op. Daarnaast zegt het college ook nog dat bewoners die hun weekeindplaatsen willen behouden dat best mogen, als ze het volle tarief voor twee dagkaarten betalen. Het parkeren van een auto wordt dan dus een luxeproduct, alleen bereikbaar voor rijken. Een verkeerd plan.

Zwartboek

Terug naar het Zwartboek uit 2018, wat waren de acties daarna?

Zijn de rotondes veiliger gemaakt voor fietsers door het aanpassen van de voorrangsregels, zoals al vele jaren een opdracht was aan de gemeente? Recent is daarmee een beginnetje gemaakt, in Reeshof. Alleen is de situatie nog niet voor iedereen duidelijk genoeg. Vele andere knelpunten, zoals op de Bredaseweg, de Cobbenhagenlaan of bij de grote Albert Heijn, wachten nog steeds op een schop in de grond. De PvdA blijft daar alert op. Zoals we ook blijven hameren op de aanleg van goede fietsverbindingen. De oversteekbaarheid van het Pieter Vreedeplein, of de idiote kruising bij de Heuvelring en Spoorlaan en de oversteek Broekhovenseweg-Ringbaan Zuid blijven voor problemen zorgen. Zeker als de middelbare scholen weer in volle gang zijn.

We zijn de afgelopen jaren een paar maal op pad geweest met het Tilburgs Overlegorgaan Gehandicaptenorganisaties en mensen in een rolstoel, om de toegankelijkheid van onze stad voor gehandicapten te onderzoeken. Ook hebben we rond complexen van ouderen bekeken hoe de situatie bij hun voordeur is. Conclusie: het trottoir ligt er op veel plekken schandalig bij. De stoepen houden soms ineens op, zoals bij de Heikant. Je kunt er vaak niet op of af met een rolstoel, kinderwagen of rollator.

Bij het nieuwe Centraal Station is het op de grond vooral grijs wat de klok slaat, slechtzienden hebben er forse problemen mee zonder struikelen hun weg te vinden. Tevergeefs hebben we gevraagd om dat bij het SK1 anders te doen, helaas is ook daar aan de achterzijde een grijze hindernisbaan opgericht, onmogelijk begaanbaar voor mensen met een beperking.

Dat moet en kan anders.

De netwerkanalyse waarin voorstellen staan om de auto ‘naar buiten te dringen’, biedt mogelijkheden, maar er doemen ook problemen op. Als de verkeersringen om de stad drukker worden, zullen we ingrepen moeten doen ten behoeve van de fietsers. Net zoals we het als PvdA bijvoorbeeld voor elkaar kregen een fietstunnel onder de Ringbaan Zuid richting Stappegoor aan te laten leggen.

We blijven ons ook in de laatste maanden van deze raadsperiode en natuurlijk straks na de verkiezingen in maart 2022  inzetten voor een stad waarin de kwetsbare verkeersdeelnemer veilig over straat kan, dus voor een Tilburg waarin mensen en niet auto’s op de eerste plaats komen.

Goed voor onze stad, maar ook voor het milieu!