Mindlabs

Door Bea Mieris op 14 mei 2019
Mindlabs is een gezamenlijk initiatief van de gemeente Tilburg, Tilburg University, Hogeschool Fontys, Onderwijsgroep Tilburg (ROC) en de Persgroep om op gebied van interactieve technologie en menselijk gedrag samen te werken. Een mooi initiatief, maar de PvdA fractie heeft niet ingestemd met de realisatie van nieuwe huisvesting voor Mindlabs in de Spoorzone. Hier leest u waarom.
De spreektekst over Mindlabs van raadslid Bea Mieris:

Mindlabs

We kregen tijdens een info bijeenkomst over Mindlabs een wervelend college van een professor van de Tilburgse Universiteit om een idee te krijgen bij het project.

Mooi al die info over interactieve technologie en het menselijk gedrag. Wel wat ingewikkeld, maar met een progressieve en nieuwsgierige mind werkte het best aanstekelijk. Ga er ook vooral mee verder zou ik zeggen, maar doe dat wel met een juiste mind set.

Het geluid bij het college stond overigens zo hard dat ik een mind lapse kreeg, oftewel ik kon na enige tijd nauwelijks meer helder nadenken …

Er is helaas geen belegger bereid gevonden om te investeren in een gebouw voor het project. Het blijkt geen haalbare businesscase te zijn. Hoe nu verder?

Fontys investeert zelf in de huisvesting. De benodigde vierkante meters worden zelf betaald. Zwijsen heeft als optie de eigen m2 te kopen, lees ik in het BD.

De overige toekomstige huurders willen niet investeren in het gebouw: de Tilburgse Universiteit, de Onderwijsgroep Tilburg en de Persgroep. Bijzonder dat juist die partijen die net als Fontys vanaf het eerste uur betrokken zijn bij het project en zelfs al samenwerken in het Deprez gebouw geen investeringen willen doen.

Nu is het college van b en w van mening dat de gemeente het gebouw dan maar moet betalen en alle risico op zich moet nemen. ‘Het is de investering dubbel en dwars waard,’ hoor ik de verantwoordelijk wethouder tijdens de info bijeenkomst zeggen, nadat hij het luide college van de professor heeft aangehoord. Blijkbaar was ik niet de enige die een mind lapse heeft gehad.

Op de vraag waarom de universiteit niet zelf investeert in het gebouw krijg ik als antwoord dat de universiteit alleen investeert in gebouwen op de campus. En de onderwijsgroep is van mening dat er maar een beperkt aantal m2 wordt afgenomen. Dus investeren ze niet zelf. En waarom een ondernemer als de Persgroep niet zelf kan investeren is een raadsel.

Voor de zekerheid check ik de website van de Rijksoverheid. Daar staat toch echt beschreven dat de gemeenten verantwoordelijk zijn voor de huisvesting van scholen in het basisonderwijs, het voortgezet onderwijs en het speciaal onderwijs. Instellingen voor het beroepsonderwijs, de volwasseneducatie en het hoger onderwijs zijn zelf verantwoordelijk voor hun huisvesting. Alleen Fontys lijkt dit helder te hebben.

Het commercieel verhuren van vastgoed is geen kerntaak van een gemeente. In dit project is deels ook nog eens sprake van een leeg gebouw. De huurders zullen wel komen is de verwachting. De belegger zag dat niet zitten, het college blijkbaar wel.

De leegstand van kantoren in Tilburg is al enige jaren 13%, volgens het rapport NVM commercieel vastgoed 2018. De ondernemers die naar Mindlabs willen komen, laten ook weer lege kantoorruimtes achter …

Zoals Sigmund Freud het had over memory lapse (geheugenverlies), lijkt hier sprake te zijn van een mind lapse (verlies van de geest). Meer dan 27 miljoen euro en alle risico’s alleen voor de gemeente vindt de PvdA fractie niet redelijk. Alleen met een juiste mind set kan dit project een succes worden.

Ik ben Bea Mieris, gemeenteraadslid voor de PvdA in Tilburg. Alle mensen in Tilburg, Udenhout, Berkel-Enschot en Biezenmortel moeten prettig kunnen wonen in hun eigen leefomgeving. In elke wijk moet voor jong en oud gebouwd worden. Een gevarieerd samengestelde wijk geeft meer kansen aan mensen met een lagere inkomens op een beter leven. Er moeten vooral

Waar ben je naar op zoek?