Door Bea Mieris op 14 april 2021

Motie Torenbuurt Kamerverhuur aangenomen

In een motie heeft de PvdA het college opgeroepen om de Torenbuurt (naast de Universiteit) qua kamerverhuur in kaart te brengen en om niet rechtmatige bewoning te beëindigen.
Bewoners van de Torenbuurt hebben onlangs de noodklok geluid over hun buurt. In deze buurt is veelal sprake van kamerverhuur. De afgelopen jaren is de buurt achteruitgegaan. De buurt ervaart overlast door slecht onderhouden woningen, verwaarloosde tuinen, zwerfafval en geluidsoverlast. Huurders van kamerverhuurpanden hebben weinig binding met de buurt.
Volgens de gemeente zijn er in de Torenbuurt 13 kamerverhuurpanden, waarvan overigens enkele panden op minder dan 50 meter van elkaar liggen. Dat is niet volgens de regels van de huisvestingsverordening. Volgens de buurt zijn er 31 kamerverhuurpanden. Dan heb je ook nog de hospita panden en de panden die door ouders zijn opgekocht voor hun studerende kinderen. Zo kom je aan een buurt die onder druk staat!
Het transformeren van het gebouw aan de Professor Verbernelaan 35 (het voormalige datacentrum) tot 96 studentenwoningen was de druppel voor de buurt die de emmer deed overlopen. Ze voelden zich erdoor overvallen en hadden graag meegedacht aan een positieve wending voor hun buurt. De dialoog bleek geen dialoog, maar meer een presentatie van de plannen die door de ontwikkelaar en de gemeente Tilburg werden bedacht.
Hopelijk gaat het in kaart brengen van de buurt en het handhaven bij onrechtmatige bewoning wat opleveren voor de buurt.
Vrijgekomen woningen zouden beter naar starters of naar gezinnen kunnen gaan. Naar mensen die ervoor kiezen om in de Torenbuurt te gaan wonen.
Als PvdA zijn we voor het toevoegen van fatsoenlijke huisvesting voor studenten en arbeidsmigranten. Tilburg is met verschillende partners druk bezig om woongebouwen voor studenten en voor arbeidsmigranten te bouwen. Als PvdA zijn we geen voorstander van het opkopen van gezinswoningen in buurten door vastgoed ondernemers en beleggers die er geld aan willen verdienen. Deze woningen zijn bedoeld voor starters en mensen met middeninkomens die er zelf willen gaan wonen. Tilburg heeft het afgeven van omzettingsvergunningen voor kamerverhuur aan vastgoed ondernemers en beleggers een jaar stilgelegd en werkt aan een nieuw kamerverhuurbeleid. De PvdA fractie nodigt de PvdA leden en andere belangstellenden graag uit om mee te denken hoe het nieuwe kamerverhuurbeleid voor Tilburg eruit moet komen te zien. Staan we het opkopen van betaalbare gezinswoningen door beleggers niet meer toe of alleen nog maar onder strikte voorwaarden? Zolang de benodigde wooncomplexen voor studenten en arbeidsmigranten nog in aanbouw zijn is het huisvestingsvraagstuk voor hen nog niet opgelost.
Lees de motie hier: Motie Torenbuurt Kamerverhuur

Ik ben Bea Mieris, gemeenteraadslid voor de PvdA in Tilburg. Alle mensen in Tilburg, Udenhout, Berkel-Enschot en Biezenmortel moeten prettig kunnen wonen in hun eigen leefomgeving. In elke wijk moet voor jong en oud gebouwd worden. Een gevarieerd samengestelde wijk geeft meer kansen aan mensen met een lagere inkomens op een beter leven. Er moeten vooral