Door Bea Mieris op 27 januari 2021

Oproep melding vermoeden uitkeringsfraude geschrapt na vragen PvdA & SP

Samen met de SP hebben we tijdens het vragenhalfuurtje op 25 januari met succes een oproep aan buurtbewoners tot het melden van uitkeringsfraude aan de kaak gesteld!

Door de FNV Tilburg werden we geattendeerd op de meldingskaart Korvelseweg – Besterd. Bewoners die in de buurt van de Korvelseweg en de Besterd wonen kunnen met behulp van deze meldingskaart een melding doen ‘als men het gevoel heeft dat er iets niet klopt’ in de buurt. We begrijpen dat het inzetten van ’de ogen en oren van buurtbewoners’ nuttig kan zijn bij het veilig en leefbaar houden van buurten. Dan gaat het om zeer serieuze zaken als illegale kamerverhuur, hennepzolders en illegale prostitutie. Maar ook om alledaagse ergernissen als kapotte vuilnisbakken, fietswrakken en zwerfafval. Het is goed als betrokken burgers meedenken met de gemeente en met de politie en in actie willen komen als er sprake is van een misstand of een ergernis in de buurt. Ook is het belangrijk dat burgers de kans krijgen om hun gevoel van onveiligheid of onleefbaarheid rechtstreeks te kunnen melden aan de verantwoordelijke instanties. We troffen echter ook een in onze ogen vreemde eend aan op de meldingskaart. Dat was het vermoeden van uitkeringsfraude! We roepen als gemeente burgers op om hun buurtbewoners aan te geven bij een vermoeden van uitkeringsfraude. Dat gaat ver, te ver in onze ogen. Die uitnodiging is gebaseerd op wantrouwen en grijpt in op de persoonlijke levenssfeer van mensen. We vinden het tegengaan van uitkeringsfraude niet de taak van buurtbewoners, maar de taak van de gemeente. Liever zien we dat de gemeente uitgaat van vertrouwen en mensen met een uitkering op weg helpt naar een zinvol en fijn leven. Een beweging die de gemeente wel heeft ingezet. Hopelijk was de meldingskaart met het melden van uitkeringsfraude nog een nawee uit een verleden waarin het wantrouwen van mensen met een uitkering de boventoon voerde.

Tijdens het vragenhalfuurtje van 25 januari 2021 hebben de PvdA en de SP dit aan de orde gesteld. Wethouder Esmah Lahlah gaf namens het college aan dat de tekst direct van de flyer moet. Het past niet meer bij de huidige koers van vertrouwen, persoonlijke aandacht en nabijheid. Inmiddels is de oproep geschrapt, naar aanleiding van onze vragen! Lees meer hierover op de website van het Brabants Dagblad.

Bekijk hier onze vragen:Vragen Meldingskaart Uitkeringsfraude en hier de oude versie van de meldingskaart: meldkaart-Korvelseweg-Besterd digitaal

Ik ben Bea Mieris, gemeenteraadslid voor de PvdA in Tilburg. Alle mensen in Tilburg, Udenhout, Berkel-Enschot en Biezenmortel moeten prettig kunnen wonen in hun eigen leefomgeving. In elke wijk moet voor jong en oud gebouwd worden. Een gevarieerd samengestelde wijk geeft meer kansen aan mensen met een lagere inkomens op een beter leven. Er moeten vooral