PvdA laakt opstelling college rond De Boemel en wil steun

31 januari 2022

TILBURG – De Boemel, het Volkstheater en de belangrijke kwartiermaker in de Spoorzone, is in de ogen van het Tilburgse college geen culturele basisvoorziening voor de gemeente en komt als zodanig dus ook niet in aanmerking voor structurele ondersteuning en onmiddellijke coronasteun.

Dat antwoordt het college namens D66-wethouder Hendrickx aan de fractie van de PvdA, na officiële vragen van raadslid Bea Mieris en burgerraadslid Hans Rube.

‘In Cultuur raakt ons, Cultuurplan Tilburg 2021-2024 is de basisinfrastructuur van Tilburg voor de periode 2021 tot en met 2024 vastgesteld. Daar is De Boemel geen onderdeel van’, laat de wethouder weten.

Bea en Hans pleiten voor een andere opstelling, gezien de professionele kwaliteit van het Volkstheater, met een lage drempel. Zij wijzen daarbij ook op eerdere toezeggingen van de verantwoordelijk wethouder. En wijzen tevens op de waardering die vanuit provincie en rijksoverheid wel is getoond voor de programmering.

De Boemel wordt al jaren niet structureel gesubsidieerd door de gemeente en dreigt nu door het uitblijven van steun om te vallen door de torenhoge (huur)lasten en het uitblijven van inkomsten. Binnenkort wordt door voormalig wethouder Hans Krosse, tijdelijk toegevoegd aan de directie van het theater, een financieel overlevingsplan gepresenteerd aan de gemeenteraad en de media. Volgens Krosse zijn er voldoende mogelijkheden voor een financieel gezonde toekomst van De Boemel. Wel moet de onmiddellijke schuld worden gedekt via subsidies of een renteloze lening zodat er weer geprogrammeerd kan worden na de huidige verbouwing.

De PvdA-fractie laakt de huidige opstelling van het stadsbestuur. ‘De manier waarop De Boemel wordt behandeld staat in schril contrast met de wijze waarop wel permanente steun wordt gegeven aan bijvoorbeeld de NWE Vorst of Paradox’, meent de partij. De PvdA hoopt na de verkiezingen voor de nieuwe gemeenteraad in mei ook met andere politieke partijen te kunnen bekijken hoe de toekomst van De Boemel in een nieuw coalitieakkoord verzekerd kan worden.

Het college van D66, GroenLinks, VVD en CDA is momenteel nog steeds van mening dat de recente toekenning van het Fonds Podiumkunsten voor Stichting Tilburgs Hoop, de organisatie die de programmering in De Boemel verzorgt, een goede stap is voor de organisatie, maar dat maakt haar nog geen basisvoorziening.
‘Een culturele instelling kan van belang voor de stad zijn zonder dat deze als basisinstelling benoemd is. Dan word een instelling ondersteund uit de regeling kunstenaarsinitiatieven of de regeling professionele kunsten. Op het moment dat aanvragen weer mogelijk is kan Stichting Tilburgs Hoop een aanvraag indienen’, aldus het antwoord op de vragen van de PvdA-fractie. De partij meent dat die reactie geen recht doet aan de bewezen waarde van het volkstheater waar met grote regelmaat honderden Tilburgers voorstellingen bezoeken.

Het college stelt dat een andere opstelling voor De Boemel niet aan de orde is, omdat er dan een uitzonderingspositie wordt geschapen. De fractie van de PvdA meent dat die opstelling van het college het voortbestaan van het volkstheater in acuut gevaar brengt.

Gerard Korthout, oprichter en leider van De Boemel zegt in een eerste reactie ‘stuk te zitten’ na het lezen van de reactie van het college.