PvdA-motie “een carnavalsteam van en voor iedereen” aangenomen

Door Bea Mieris op 15 november 2022

Vorige week, op de elfde van de elfde, heeft Tilburg traditiegetrouw haar Prins Carnaval en Raad van Elf bekendgemaakt. De Prins wordt gekozen door de Prinsecommissie, en de Raad van Elf door de vorige Raad. Deze procedure heeft tot nu toe enkel nog mannelijke Prinsen en Raden van Elf opgeleverd. De PvdA heeft daarom samen met een aantal andere partijen een motie ingediend die ervoor moet zorgen dat Carnaval in Kruikenstad écht een feest voor iedereen kan zijn. Wat er in de – inmiddels aangenomen – motie staat, kun je hieronder verder terugkijken en lezen.

De volledige behandeling van de motie in de Tilburgse Gemeenteraad.

In 2017 hebben drie leden van de gemeenteraad al aan de bel getrokken over het gebrek aan diversiteit – vooral op basis van geslacht – bij de Carnavalsstichting Tilburg. De statuten zijn hierop aangepast, maar sindsdien is er nog maar weinig veranderd. De PvdA vindt het belangrijk dat carnaval een feest voor iedereen hoort te zijn, waarvoor iedereen zich uitgenodigd zou moeten voelen. De traditie van carnaval is belangrijk en onderdeel van onze cultuur, en het aanpassen aan de context en tijd is daarbij ook van belang. Daarom zou het carnavalsteam (inclusief de Prins en de Raad van Elf) een betere afspiegeling van onze samenleving moeten zijn.

Om dit te bereiken heeft de PvdA samen met D66, GroenLinks, OnsTilburg, de SP en de Partij voor de Dieren een motie geschreven, waarin wordt opgeroepen om opnieuw met de Carnavalsstichting Tilburg in gesprek te gaan over de invulling van de Prins en de Raad van Elf. Het College wordt opgeroepen om de gemeenteraad te informeren over concrete stappen die de Stichting neemt om tot een meer inclusieve invulling van het carnavalsteam te komen. Zo gaan we er samen voor zorgen dat iedereen zich welkom voelt bij Carnaval in Kruikenstad, en het carnavalsteam echt midden in de samenleving staat!

Wil je de hele motie nog teruglezen? Dat kan hier.

Ik ben Bea Mieris, gemeenteraadslid voor de PvdA in Tilburg. Alle mensen in Tilburg, Udenhout, Berkel-Enschot en Biezenmortel moeten prettig kunnen wonen in hun eigen leefomgeving. In elke wijk moet voor jong en oud gebouwd worden. Een gevarieerd samengestelde wijk geeft meer kansen aan mensen met een lagere inkomens op een beter leven. Er moeten vooral

Waar ben je naar op zoek?