PvdA Tilburg in de coalitieonderhandelingen

23 mei 2022

Tijdens de gemeenteraadsverkiezingen van 14, 15 en 16 maart heeft de PvdA Tilburg drie zetels voor de komende raadsperiode (van 2022 tot 2026) weten te bemachtigen. Dat is een extra zetel ten opzichte van de afgelopen vier jaar, toen de partij twee zetels bezette in de gemeenteraad. GroenLinks is de grootste partij geworden met acht zetels, en mocht daarom proberen een coalitie te vormen via het informatie- en formatieproces. Hoe dat is verlopen, lees je hieronder.

De verkiezingsuitslagen

De PvdA Tilburg heeft met bijna 6% van de totale stemmen drie zetels binnen weten te halen voor de komende vier jaar. Deze zetels zullen ingenomen gaan worden door fractievoorzitter Stefan Jansen, Bea Mieris en nieuw raadslid Aziza Aboulkacem. Alle drie zullen zij zich inzetten voor een socialer, eerlijker en groener Tilburg. Meer informatie over de individuele raadsleden kan je vinden door op hun namen in dit artikel te klikken.

Naast de winst voor de PvdA Tilburg, heeft ook GroenLinks goede zaken gedaan, door van zes naar tien zetels te stijgen. Hierdoor mocht de partij van lijsttrekker Esmah Lahlah als eerste proberen om een coalitie te vormen die de aankomende vier jaar de stad Tilburg en de dorpen Berkel-Enschot, Udenhout en Biezenmortel zal gaan besturen. Dit gebeurt via de informateur en de formateur, die GroenLinks heeft mogen aanwijzen.

Het informatieproces

Na de verkiezingen wees GroenLinks voormalig Tilburgs raadslid Joris Bengevoord aan als informateur, met als doel het vinden van een ‘progressief en stabiel’ stadsbestuur. In de weken die volgden, sprak hij met alle partijen die een zetel wisten te bemachtigen tijdens de verkiezingen om een mogelijke coalitie samen te stellen. Op 6 april kwam Bengevoord met zijn advies om een mogelijke coalitie tussen GroenLinks, D66, VVD en PvdA verder te onderzoeken. Het volledige advies is hier te vinden.

Het formatieproces

De formatie begon direct na het uitbrengen van het adviesrapport, en werd ook geleid door Bengevoord. Iets langer dan een maand later was ook dit proces afgerond. Het oorspronkelijke advies voor een coalitie tussen GroenLinks, D66, VVD en PvdA werd overgenomen door de partijen, en op 23 mei 2022 presenteerden deze vier partijen hun coalitieakkoord ‘Meer Voor Elkaar’, dat hier na te lezen is. De coalitie heeft in de Tilburgse gemeenteraad 25 van de 45 zetels.

Wil je meer lezen over hoe dit akkoord tot stand is gekomen? Dat kan hier. Wil je meer lezen over wat er in het akkoord staat? Dat kan hier.

Waar ben je naar op zoek?