Raadsvragen: Studenten met een beperking krijgen nog steeds te weinig studietoeslag!

Door Bea Mieris op 6 oktober 2021

Studenten met een beperking die naast hun studie niet kunnen bijverdienen hebben recht op een studietoeslag.

De hoogte van het bedrag van deze studietoeslag varieert echter per gemeente. De roep vanuit de LSVb, CNV jongeren, de 2e kamer en het kabinet is om de bedragen gelijk te trekken, zodat het niet uitmaakt voor de hoogte van het bedrag in welke gemeente een student woont. Voormalig staatssecretaris van Ark riep gemeenten in 2019 op elke rechthebbende student een bedrag van 300 euro per maand te geven. In Rotterdam krijgen alle rechthebbende studenten 300 euro per maand en in Utrecht 304 euro per maand.

Demissionair minister Koolmees heeft onlangs een oproep aan gemeenten gedaan om rechthebbende studenten per 1 juli 2021 leeftijdsafhankelijke normbedragen te geven in afwachting van een definitief wetsvoorstel Breed Offensief. Voor 18 jarigen: 150 euro, voor 19 jarigen 180 euro, voor 20 jarigen 240 euro, voor 21 jarigen en ouder 300 euro. Den Haag en Groningen hebben dat advies opgevolgd. In Amsterdam gelden leeftijdsafhankelijke studietoeslagen van 231,15 tot 385,25 euro en in Eindhoven van 206 tot 300 euro.

Door de demissionaire status van het kabinet ligt het wetsvoorstel Breed Offensief nog even op de plank. In de zevende stad van het land Tilburg krijgen thuiswonende studenten met een beperking een studietoeslag van 100 euro per maand en uitwonende studenten met een beperking krijgen een studietoeslag van 300 euro per maand. Waar het criterium thuis- en uitwonend vandaan komt is niet duidelijk. In vergelijking met de andere grote steden komen de thuiswonende studenten met een beperking er bekaaid vanaf in Tilburg. Mocht Tilburg de leeftijdsafhankelijke normbedragen gaan hanteren dan gaan uitwonende studenten jonger dan 21 jaar geld inleveren. Een grote meerderheid van de studenten met een beperking weet overigens niet van het bestaan van een studietoeslag blijkt uit onderzoek van de LSVb.Volgens de studentenvakbond doet slechts 7 procent van de rechthebbenden een aanvraag.

De PvdA en Groenlinks Tilburg roepen het college op om in navolging van de oproep van voormalig staatssecretaris van Ark, de gemeenten Rotterdam en Utrecht en de Stichting Wij Staan Op! om alle rechthebbende studenten met een beperking met ingang van dit studiejaar een studietoeslag van 300 euro per maand te geven.

Lees hier meer over deze groep studenten in dit NOS artikel: Nog steeds ongelijke toelagen voor student met beperking: ‘Waar wachten ze op?’

De PvdA Tilburg heeft samen met GroenLinks Tilburg vragen gesteld. Bekijk ze hier.

Ik ben Bea Mieris, gemeenteraadslid voor de PvdA in Tilburg. Alle mensen in Tilburg, Udenhout, Berkel-Enschot en Biezenmortel moeten prettig kunnen wonen in hun eigen leefomgeving. In elke wijk moet voor jong en oud gebouwd worden. Een gevarieerd samengestelde wijk geeft meer kansen aan mensen met een lagere inkomens op een beter leven. Er moeten vooral