Stadskijkers in Tilburg

Door Bea Mieris op 26 oktober 2018

De afgelopen week de stad doorgefietst op zoek naar Stadskijkers. Deze kijkers zijn tien jaar geleden door de Universiteit aan de stad geschonken. Ze zien er uit als verrekijkers die langs de kust te vinden zijn. Ze tonen historische filmpjes over de plek waar ze staan in de stad. Hoeveel het er nu precies zijn is na een zoektocht van twee dagen niet precies te zeggen. Het zouden er van oorsprong vijf moeten zijn; op de Korte Heuvel, bij het station, op de Oude markt, op het Piusplein en op de Heuvel. Die op het Piusplein en op de Heuvel zijn niet te vinden. Wel een op de middenpier van de Piushaven.

De eerste werd aangetroffen op de Korte Heuvel. Op het beeldscherm van deze stadskijker was de gebruiksaanwijzing te lezen. Helaas is dat het enige beeld dat te zien was. Verder was er geen beweging in te krijgen. Deze stadskijker zit overigens vol vogelpoep. Het zal voor de meeuwen in de stad waarschijnlijk een vertrouwd object zijn.

De stadskijkers op de middenpier van de Piushaven, achter het station en op de Oude Markt (naast de Heikese kerk) werden ook gevonden. Het duurde even voor duidelijk werd hoe de kijker werkt. Toen het eenmaal lukte werden alle kijkers weer bezocht. Ze blijken het toch te doen, behalve die naast de Heikese kerk, die er volgens de meest recente info van de VVV ook niet meer hoort te zijn.

De stadskijkers zijn verrassende historische informatiebronnen in de stad. Je moet wel ruim in je tijd zitten om te achterhalen hoe ze werken. Krijg je ze aan de praat dan is het best interessant om de historische filmpjes te bekijken en te beluisteren.

De volgende vragen worden aan het college gesteld:

• Is het college het met de PvdA fractie eens dat openbare lokale historische bronnen in de stad gezien moeten worden door de bewoners en de bezoekers van Tilburg?
  • Wat gaat het college doen om de stadskijkers van Tilburg te promoten, van een duidelijke instructie te voorzien en te onderhouden?

Ik ben Bea Mieris, gemeenteraadslid voor de PvdA in Tilburg. Alle mensen in Tilburg, Udenhout, Berkel-Enschot en Biezenmortel moeten prettig kunnen wonen in hun eigen leefomgeving. In elke wijk moet voor jong en oud gebouwd worden. Een gevarieerd samengestelde wijk geeft meer kansen aan mensen met een lagere inkomens op een beter leven. Er moeten vooral