Tilburg verbiedt als eerste gemeente reclames voor online gokken

Door Stefan Jansen op 7 juni 2022

Sinds vorig jaar is het in Nederland legaal om online te gokken. Sindsdien is het voor online gokbedrijven mogelijk geworden om reclame te maken voor hun diensten. In de buitenlucht, bijvoorbeeld in bushokjes, zijn in elke stad veel van dit soort reclames te zien. De PvdA Tilburg vindt het vreemd dat de gemeente dit toelaat. Enerzijds is de gemeente er om schulden te voorkomen en verhelpen, en anderzijds laat het reclames toe voor gokken – een bezigheid die voor torenhoge schulden kan zorgen bij mensen. Hierover heeft PvdA-raadslid Stefan Jansen vragen gesteld aan het College, en afgedwongen dat reclames voor online gokken vanaf 1 januari 2023 verboden zijn in de Gemeente Tilburg.

De gevaren van online gokken

Jaarlijks kloppen honderden Brabanders aan bij verslavingsbureaus vanwege de gevolgen van hun gokverslaving. Peter Greeven, behandelaar bij verslavingsbureau Novadic-Kentron, is duidelijk over de risico’s en gevolgen van online gokken. Deze vorm van gokken is erg laagdrempelig: mensen kunnen elk uur van de dag gokken, en hoeven er de deur niet eens voor uit. Ook is het geheel anoniem, en loop je geen risico herkend te worden. De situatie is verergerd sinds het legaliseren van online gokken, geeft Greeven dan ook aan. Hij heeft hierdoor veel schrijnende gevallen gezien, bijvoorbeeld van mensen die hun huis hebben vergokt.

De verantwoordelijkheid van de Gemeente Tilburg

In het kader van de missie van gemeentes om schulden te voorkomen en te bestrijden, komen de vele buitenreclames van online gokbedrijven op PvdA Tilburg-raadslid Stefan Jansen erg tegenstrijdig over: “Je moet als Gemeente schulden voorkomen bij je eigen inwoners. En als die schulden er dan zijn helpen om ze op te lossen. Dan helpt het niet als er in je eigen Gemeente posters hangen in bushokjes die online gokken aanmoedigen.” Gemeentes mogen namelijk zelf kiezen welke reclames ze wel en niet in hun gemeente toelaten.

Jansen heeft dan ook gepleit voor het verbieden van gokreclames in zijn gemeente, ook met het oog op de oplopende energiekosten en stijgende huurkosten, die het probleem van schulden alleen nog maar groter maakt. “We hebben schriftelijke vragen gesteld, omdat we vinden dat de Gemeente op één manier moet opereren, en niet dat de afdeling van reclamebelasting anders opereert dan de afdeling die zorgt voor het voorkomen van schulden. Daarvan is een afweging gemaakt, en is gezegd dat het voorkomen van schulden hier belangrijker is dan de promotie van online gokken en inkomsten voor de Gemeente.”

En met succes. Vanaf 1 januari 2023 zijn deze reclames verboden in de gehele gemeente. Zonder verbod denkt Jansen dat de reclames waren blijven hangen: “Het is een markt, en in een markt heb je marketing nodig om mensen te lokken.” Hij voegt toe: “Ik hoop dat alle gemeenten goed kijken naar wat ze kunnen doen om te voorkomen dat mensen in de schulden raken. Dit is daar denk ik een goede eerste kleine stap voor.”

De toekomst van buitenreclames

In een aantal andere gemeentes zijn er ook verboden op bepaalde soorten reclame. Zo verbiedt de Gemeente Amsterdam reclames voor benzineauto’s en vliegtickets. Ook denken veel gemeentes na over een verbod op fastfoodreclames. Hoe kijkt de PvdA Tilburg hier tegenaan? “Daar ben ik nog niet uit.” “Het is belangrijk om er een gesprek over te hebben. Dingen die vijf of tien jaar geleden heel normaal waren, worden nu misschien helemaal niet meer normaal gevonden.”

Meer weten? Luister onderstaand fragment van een interview van Omroep Brabant met Stefan Jansen terug, en de reactie van de brancheorganisatie van buitenreclame, Outreach.

Je vindt hier de vragen Aanmoedigen gokken via buitenreclame en hier de antwoorden van het College Brief beantwoording art. 41-vragen aanmoedigen gokken via buitenreclame.

Stefan Jansen

Op 16 maart 2022 ben ik gekozen als raadslid namens de PvdA in mijn mooie en geliefde Tilburg. Samen met mijn vriendin en twee kinderen woon ik hier. Ik ben hier ook geboren en getogen en trots op onze stad. Mijn doel is dat Tilburg weer het thuis wordt van iedereen die in onze gemeente

Meer over Stefan Jansen