Door Yusuf Çelik op 15 februari 2016

Verhaal redding Willem-II in 2010 bij valsspelers

3476743733_2d296007b6_bDe Volkskrant bericht op 15 februari over het onderzoek van de KNVB naar matchfixing tussen Utrecht en Willem-II in het seizoen 2009/2010. De integriteitscommissie van de KNVB heeft voldoende bewijs gevonden voor manipulatie van minstens 1 wedstrijd door toenmalig speler Kargbo. Uit correspondentie tussen de betrokken speler en matchfixer blijkt tevens dat twee of drie spelers van Willem-II uit dat seizoen vermoedelijk betrokken zijn geweest bij de manipulatie. De Volkskrant vermoed uit eigen onderzoek dat meer wedstrijden dat seizoen zijn verkocht.

Het seizoen 2009/2010 van Willem-II staat de fractie van de Partij van de Arbeid nog vers in het geheugen. In 2010 heeft het college van B&W de – sportief en financieel – noodlijdende club met een huurverlaging, van 2,4 miljoen, met terugwerkende kracht gered van de financiële ondergang. Een moeilijke beslissing voor de toenmalige gemeenteraad. Het heeft veel emoties losgemaakt in de stad.

Het seizoen 2009/2010 is een inktzwarte bladzijde in de geschiedenis van Willem-II. Directeur Berry van Gool reageert aangeslagen op het nieuws. Hij spreekt uit dat de club zich wil inzetten in het ontwikkelen van een pro-actieve aanpak van matchfixing. De fractie van de PvdA ondersteunt de proactieve aanpak van matchfixing en spreekt haar steun uit naar het huidige bestuur, medewerkers en spelersgroep.

Fans, gemeente, burgers en Willem-II zijn in het seizoen 2009/2010 het slachtoffer geworden van de hebzucht van enkele spelers. Zij hebben de mooie club en de gemeenschap directe en indirecte schade aangericht. Schade die wat betreft de Partij van de Arbeid verhaald mag worden bij de valsspelers.

De fractie van de PvdA zou derhalve van het college willen weten;

– Bent u bereid om te onderzoeken wat de directe en indirecte schade is geweest van de matchfixing in het seizoen 2009/2010 voor de gemeente ofwel de gemeenschap?

– Bent u bereid om de veroorzaakte schade, indien strafrechtelijk bewezen, te verhalen bij de betrokken spelers?

– Bent u bereid om Willem-II te ondersteunen bij het ontwikkelen van een pro-actieve aanpak van matchfixing in het voetbal? PvdA, Yusuf Celik.

Yusuf Çelik

Mijn naam is Yusuf Celik (40 jaar). Ik ben sinds 2022 wethouder Wonen, Wijken en Integratie in Tilburg voor de PvdA. Hiervoor was ik vanaf 2014 raadslid van de Partij van de Arbeid in Tilburg. Samen met mijn vriendin en onze twee dochters woon ik in de wijk Jeruzalem. Politiek gaat over mensen. Over zorgen,

Meer over Yusuf Çelik