Door Bea Mieris op 12 mei 2021

Villa Dennenhaghe verdient een monumentenstatus

Mooi dat Tilborch een monumentenstatus wil voor Villa Dennenhaghe!

PvdA Tilburg wil ook dat deze historische villa behouden blijft en dat er ook mensen met lagere en middeninkomens kunnen gaan wonen. Een CPO met Tiny Houses zou mooi zijn. Zie hier onze vragen aan het college: Schriftelijke vragen Villa Dennenhaghe
De tekst:
Als PvdA maken we ons zorgen over het behoud van de monumentale Villa Dennenhaghe aan de Koningshoeven, het toekomstige woonaanbod en de groene woonomgeving.
In het Brabants Dagblad lezen we dat vastgoed partij Somerset Capital Partners een principeverzoek heeft ingediend bij de gemeente voor de bouw van veertig zorgstudio’s. Als de gemeente niet wil meewerken aan een zorgbestemming op deze locatie, gaat de koop niet door stelt SCP in het BD.
Op zich zijn we als PvdA voor een woonzorgbestemming op deze locatie, maar bij een aantal van 40 woonzorgeenheden kan de gemeente geen eisen stellen aan het aandeel sociaal en het aandeel middelduur. Dan zullen de woonzorgeenheden mogelijk alleen voor ouderen met hogere inkomens zijn. We vragen ons ook af wat het plaatsen van woonzorgeenheden in de tuin van de historische villa betekent voor de groene waarden van het perceel. Villa Dennenhaghe is monumentaal lezen we ook op de website van de Heemkundekring Tilburg, maar heeft officieel geen monumentenstatus. Mocht na aankoop van de villa door SCP de ontwikkeling van de woonzorgeenheden financieel en/ of ruimtelijk gezien toch tegenvallen, is het dan mogelijk dat de villa alsnog tegen de vlakte gaat?
Als PvdA zouden we graag zien dat de historische villa en de tuin behouden blijven en dat er bij het toekomstige woonaanbod rekening gehouden wordt met een aandeel sociaal en middelduur.
Als PvdA zouden we graag zien dat de gemeente het perceel zelf koopt, zodat monumentale, groene en sociale waarden in acht genomen kunnen worden. Zou het geen uitgelezen kans zijn voor een CPO/Tiny Houses locatie? Jong en oud die betaalbaar samenwonen in een historische en groene omgeving en naar elkaar omzien.
Het college wordt verzocht de volgende vragen schriftelijk te beantwoorden:
Onze vragen:
1. Wil en kan de gemeente ervoor zorgen dat de monumentale Villa Dennenhaghe behouden blijft?
2. Wil en kan de gemeente ervoor zorgen dat de groene waarden in de tuin van Villa Dennenhaghe behouden blijven?
3. Wil en kan de gemeente ervoor zorgen dat het woonaanbod ook sociaal en middelduur is?
4. Zou het niet beter zijn als de gemeente Villa Dennenhaghe koopt, zodat zeker is dat de villa en de tuin behouden blijven? En dat het woonaanbod ook sociaal en middelduur is.
5. Zou het voor de gemeente geen uitgelezen kans zijn voor een CPO/ Tiny Houses locatie?
Het Brabants Dagblad schreef onlangs twee artikelen over deze ontwikkelingen:

7 mei: Heemkundekring Tilburg wil monumentenstatus voor villa Dennenhaghe

Ik ben Bea Mieris, gemeenteraadslid voor de PvdA in Tilburg. Alle mensen in Tilburg, Udenhout, Berkel-Enschot en Biezenmortel moeten prettig kunnen wonen in hun eigen leefomgeving. In elke wijk moet voor jong en oud gebouwd worden. Een gevarieerd samengestelde wijk geeft meer kansen aan mensen met een lagere inkomens op een beter leven. Er moeten vooral