Ingezonden stukken verkondigen niet per definitie het officiële standpunt van PvdA Tilburg, maar we delen graag de ideeën en standpunten van onze leden met jullie!
Ingezonden column van ons burgerraadslid Hans Rube, zoals gepubliceerd op Tilburgers.nl (link)
Wij binnenstadbewoners, en ook de mensen uit Broekhoven, Groenewoud, Korvel, De Blaak en ga zo maar door, moeten allemaal in Goirle gaan winkelen.
‘Koop lokaal. Heel normaal’, staat er met grote letters op de ‘december special’ van Centrum Goirle die afgelopen week in de bus viel, ondanks onze grote ‘Nee’ in diverse kleuren en soorten op de voordeur.
Als die rommel in de mailbox van onze pc belandt, dan komt ze niet door het spamfilter, maar als je een gleuf in de deur hebt duwen ze tijdens deze waanzinnige winkelweken alles richting gang, ook als je dat nadrukkelijk niet wenst.
Zo ook de iets dunnere, maar veel duurdere glossy folder van Center of Tilburg, of in het Nederlands: de binnenstad. In het centrum van Tilburg spreken zoals bekend, de ondernemers al enkele jaren geen gewoon Nederlands meer.
Het blaadje van Center Tilburg staat bomvol reclame, bijeen gegaard met steun van de gemeente door het binnenstadsmanagement (BMT) en de ondernemers in het centrum. Voorzien van een voorwoord door Stefan van Aarle, voorzitter van Ondernemersfonds Binnenstad Tilburg.
Volgens de club van Van Aarle is de brochure geen reclame, en daarom hebben ze Stadsnieuws de opdracht gegeven om dit boekje tegelijk met die krant te verspreiden.
Dat die folder vervolgens niet in de weekkrant wordt ingevouwen maar bij een krantje uit Goirle, waarbij ook nog eens reclame van een kinderdagverblijf zit, ‘daar gaan ze Stadsnieuws op aanspreken’, reageert een dame van het Ondernemersfonds op de vraag waarom we al die rommel in de bus krijgen.
Vervolgens bellen we op haar aanraden naar Stadsnieuws. De verontwaardiging stroomt je direct tegemoet: waar we ons druk om maken, de brochure is immers geen reclamefolder, want er staat ook nog wat anders in. Trouwens: het is een verspreiding in opdracht van het stadsbestuur, krijgen we doodleuk als antwoord.
Dat willen we natuurlijk ook wel horen uit de mond van een gemeentelijk woordvoerder.
Inderdaad zegt die, de brochure is in opdracht en met toestemming van het stadsbestuur door Stadsnieuws verspreid. Als we daar een klacht over hebben moeten we maar naar de Reclamecodecommissie stappen, is het stompzinnige advies.
De folder is dus gemaakt met onder andere gemeentelijk geld, wordt gedateerd op 2 december, maar roept desondanks op om de Sint inkopen ‘verspreid te doen’. Wegens verwachte drukte.
‘Winter in Tilburg’ is geen reclame zegt men.
Van Aarle en co passen echter exact hetzelfde sluipweggetje toe als de folder City doet, waar deze week opnieuw talloze mensen tegen ageren. Drie verlopen ANP berichten in dit blaadje en het is ineens geen reclame meer maar een huis-aan-huis krant volgens de voormalige Telegraaf baas die het concept bedacht.
Van Aarle heeft in zijn blaadje een voorwoord en 5 oude lokale berichtjes opgenomen. Verder is het hele blad een grote oproep om allemaal naar het centrum te komen. Reclame dus.
Ik begrijp dat de ondernemers in de binnenstad heel graag klanten werven. Het liefst zoveel mogelijk op kosten van de gemeenschap. Dat wil Heyhoef ook wel of het Wagnerplein. Ook daar zitten een kaaszaak, een wijnhandel en een boekenzaak.
De oproep in diverse media om alle niet noodzakelijke winkels dicht te houden tot na 1 januari en de horeca open, zodat er gewoon op een terras gedronken en gegeten kan worden is me uit het hart gegrepen. Zowel in Goirle als in Tilburg kunnen de inwoners nog best even wachten op een nieuwe onderbroek.
Ik begrijp niet dat de gemeente Tilburg dit soort folders mede bekostigt met duizenden euro’s subsidie aan het BMT en het Ondernemersfonds.
Ter illustratie: afgelopen week stond een vader met een wanhopig huilend jongetje, een jaar zindelijk, bij de afhaalbalie van een kroeg. Of hij alsjeblieft zijn kind naar het toilet mocht laten gaan.
Nee dus: ze kwamen er niet in.
Ons stadsbestuur besloot afgelopen voorjaar negatief ondanks een dringend verzoek vooral snel noodtoiletten in en rond de stad aan te leggen, zolang de horeca dicht was. Niet nodig, vond de gemeente. Dus komen nu duizenden mensen hierheen, naar de binnenstad, Piushaven, Moerenburg, zonder dat ze ergens hun behoefte kunnen doen.
Zolang we in Tilburg kunnen winkelen, mogen we niet zeiken is het credo.
‘Winter in Tilburg, Stad naar m’n Hart’ heet de folder van Van Aarle en co.
Maar u zult hem vast wel hebben ontvangen, de oplage is 94.000 stuks.
Die van Goirle bedraagt 35.000 stuks.
(foto nee/nee-sticker: neeneeneeja.nl)