Door Bea Mieris op 4 maart 2021

Wob-verzoeken Tilburg digitaal

Dit voorjaar wordt het voor iedereen in de gemeente Tilburg mogelijk om WOB verzoeken digitaal in te dienen. Dus geen gedoe meer met papier en postzegels. Wel zo klantvriendelijk!

Zie hier de vragen, samen met Marti de Brouwer van het CDA.

Frans de Laat attendeerde ons hierop.

Wob verzoeken digitaal

Een burger (Frans dus) benaderde ons eind 2019 met de volgende kwestie:

‘Ik heb wel eens te maken met de Wet openbaarheid van bestuur (Wob). Tot mijn verbazing past mijn eigen gemeente Tilburg die zeer vreemd toe. Als je via de mail/internet een Wob-verzoek doet, ook als het gaat om digitale informatie, krijg je te horen dat het verzoek niet behandeld wordt maar op papier moet worden ingediend, dus met brief met postzegel.

De achtergrond was ooit het tegengaan van misbruik van de Wob via de Wet dwangsom. De eis van een brief met postzegel zou dat misbruik ontmoedigen.  Die mogelijkheid van misbruik bestaat na een wetswijziging van de Wet dwangsom al drie jaar niet meer. Toch staat de gemeente Tilburg anno 2019 het digitaal indienen van een verzoek nog steeds niet toe.’

Dit is een reactie die een andere burger anno 2021 kreeg op zijn Wob verzoek:

Goedemiddag meneer ..,

Hartelijk dank voor uw mail.

U doet een beroep op de Wob. Binnen de gemeente Tilburg hebben wij de digitale weg niet openstaan voor een Wob-verzoek. Als u een officieel Wob-verzoek wilt indienen, dan moet u dat schriftelijk doen.

Om u alvast ten dienste te zijn, sturen wij u hierbij de aanvraag. De aanvraag maakt deel uit van de vergunningstukken. Gegevens met betrekking tot het eigendom van het pand kunt u opvragen bij het kadaster.

Met vriendelijke groet,

Team Vergunningen

Gemeente Tilburg

Samen met Marti de Brouwer zijn er sinds eind 2019 informatieve vragen gesteld. Vanuit de ambtelijke organisatie werd aangegeven dat er een actie van een heffingsambtenaar en van het college voor nodig is om de digitale weg voor iedereen weer open te stellen. Tevens werd aangegeven dat er tot die tijd sprake is van een hybride situatie; ‘Tot die tijd werken we in een hybride situatie waarbij we digitale Wob verzoeken wel behandelen uit oogpunt van dienstverlening, tenzij er redenen zijn om aan te sluiten bij het formeel nog bestaande verbod digitale verzoeken niet te behandelen.’

Het is niet duidelijk geworden wat deze hybride situatie inhoudt. Daar kwam geen duidelijk antwoord op.

Sinds 2016 is het recht op een dwangsom bij Wob-verzoeken (Wet openbaarheid van bestuur) afgeschaft.

Vragen:

1. Bent u het met de PvdA en het CDA eens dat het niet klantvriendelijk is dat 5 jaar na het afschaffen van het recht op een dwangsom bij Wob verzoeken de digitale weg voor Wob verzoeken binnen de gemeente Tilburg nog steeds niet is geregeld? Antwoord: Daar is het college het mee eens.
  2. Per wanneer wordt het in de gemeente Tilburg mogelijk voor burgers om hun Wob verzoeken digitaal in te dienen? Antwoord: Dit voorjaar 2021.
  3. Wat houdt de hybride situatie in die blijkbaar al langere tijd van kracht is? Antwoord: afdelingen gaan er verschillend mee om.
  4. Wat zijn de criteria om burgers wel of niet hun Wob verzoek digitaal te laten indienen? Antwoord: het hangt dus af aan welke afdeling je het Wob verzoek richt.

Ik ken zelf overigens alleen mensen die alles op papier moesten aanleveren. Dan ging het om vragen over de dossiers Wijkevoort, Vredelust en het opkopen van woningen door vastgoed eigenaren.

Ik ben Bea Mieris, gemeenteraadslid voor de PvdA in Tilburg. Alle mensen in Tilburg, Udenhout, Berkel-Enschot en Biezenmortel moeten prettig kunnen wonen in hun eigen leefomgeving. In elke wijk moet voor jong en oud gebouwd worden. Een gevarieerd samengestelde wijk geeft meer kansen aan mensen met een lagere inkomens op een beter leven. Er moeten vooral