Standbeeld Peerke Donders

Wij laten ons niet uit elkaar spelen door polariserende krachten. De geschiedenis laat zich niet uitwissen. Context en begrip daar gaat het om!

De PvdA Tilburg pleit er daarom voor om een plaquette te plaatsen bij het standbeeld van Peerke Donders met daarop informatie over wie achter de plaatsing zaten en waarom. Dit laat zien hoe opvattingen in de loop van de tijd kunnen evolueren.

Om het college alvast een voorzetje te geven voegde Thomas Rooijakkers, Kevin Hordijk en Kenneth Stam de daad bij het woord en hebben daarom symbolisch alvast een plaquette gemaakt in de hoop dat dit door het college zal worden overgenomen.

Lees hier de volledige tekst van onze plaquette:

Dit bronzen beeld, geplaatst in 1926 beeldt de in 1982 zalig verklaarde Petrus ‘Peerke’ Donders af met in de ene hand een kruis en de andere hand op het hoofd van een Surinaamse lepralijder. Het beeld is een typisch voorbeeld van begin 20ste -eeuwse katholiek religieuze kunst, waarbij beelden uitstraalden dat vertegenwoordigers van de Kerk letterlijk in hoger aanzien stonden dan het gewone volk en daarmee ook dichter bij God.

Het beeld beeldt ook het zendingswerk van Peerke uit in Suriname. Hierbij verzorgde en hielp hij lepralijders die verstoten waren uit de maatschappij en van niemand anders hulp ontvingen.

De sterfdag van Donders, 14 januari 1887, wordt tegenwoordig aangegrepen door de ‘Stichting Petrus Donders’ voor de uitreiking van de Gouwe Peerke, een onderscheiding voor liefdadigheidswerk.