Verhoging van de giftenlimiet voor mensen in de bijstand na vragen van GroenLinks en PvdA

17 april 2023

De PvdA vindt het belangrijk dat de overheid in haar beleid vertrouwen in burgers uitstraalt, en dat dat beleid niet onnodig complex is. Daarom heeft de PvdA in april samen met GroenLinks opgeroepen om de giftenlimiet voor Tilburgers in de bijstand van €1200 naar €1800 te verhogen. In Arnhem en Amsterdam was een dergelijke verhoging ook al aangekondigd. Deze oproep van GroenLinks-raadslid Dwayne Heuvelmans samen met PvdA-fractievoorzitter Stefan Jansen heeft effect gehad: de giftenlimiet gaat in Tilburg ook naar €1800!

Mensen in de bijstand mochten tot voor kort giften van maximaal €1200 ontvangen. Hierboven werd de gift in mindering gebracht van hun uitkering. Door de toenemende kosten voor onder andere huur en boodschappen wordt het voor steeds meer Tilburgers in de bijstand echter moeilijker om rond te komen. Een verhoging van de giftenlimiet van €1200 naar €1800 kan hierbij helpen, geven Dwayne en Stefan in hun oproep aan. Zo is het voor mensen in de bijstand namelijk makkelijker om giften aan te nemen, en ervaren ze minder stress over het opvolgen van de regels.

Het college heeft de giftenlimiet nu inderdaad opgehoogd naar €1800, en volgt de redenering van Dwayne en Stefan. “Door de almaar stijgende prijzen (koopkracht- en energiecrisis) staat de toch al kwetsbare bestaanszekerheid van Tilburgse bijstandsgerechtigden ernstig onder druk,” geeft het college aan.

Hier vind je de vragen terug zoals ze gesteld zijn. Hier vind je het antwoord.