PvdA stelt vragen over het verdwijnen van Tilburgse struikelstenen na werkzaamheden

6 juni 2023

Het levend houden van de geschiedenis van de stad vindt de PvdA erg belangrijk. De gebeurtenissen in de Tweede Wereldoorlog vormen daarvan een heel bijzonder onderdeel. Stolpersteine, oftewel struikelstenen, dragen bij aan het zichtbaar maken van historische verhalen. Deze stenen worden geplaatst voor de huizen van mensen die door de nazi’s hun huis uit verdreven zijn. In Tilburg liggen ook struikelstenen. Bij werkzaamheden aan straten is het niet duidelijk wie de stenen veilig moet stellen en terug moet leggen. Stefan Jansen heeft vragen gesteld aan het college over een recent voorval en hoe we dit soort verdwijningen in de toekomst kunnen voorkomen. Deze zijn inmiddels beantwoord.

De struikelstenen herinneren dus aan mensen die tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn verdreven uit hun huis, zoals Joden, LHBTI’ers, verzetsleden en politici. In Tilburg liggen 54 stenen en komen er in 2023 nog eens 12 bij. De stenen worden geplaatst door vrijwilligers. Zij weten niet wanneer de gemeente werkzaamheden uitvoert in het gebied waar de stenen liggen. Recentelijk zijn er twee stenen – in 2014 gelegd voor Franz Robert Spier en Justine Leonie Spier-Bendien – verdwenen na werkzaamheden in de Burgemeester van Meursstraat in de wijk Zorgvlied.

Fractievoorzitter Stefan Jansen heeft daarom gevraagd of de gemeente een zoektocht wil starten naar deze emotioneel geladen verdwenen stenen. Ook heeft hij gevraagd wat de gemeente eraan gaat doen om dit soort voorvallen in de toekomst te voorkomen. Andere gemeenten hebben hiervoor bijvoorbeeld protocollen, waarbij de vrijwilligers die de struikelstenen hebben gelegd geïnformeerd worden wanneer er werkzaamheden gaan plaatsvinden in het gebied. Zo hebben zij tijd om de stenen op te halen en tijdelijk te bewaren of neemt de gemeente de stenen zelf in beheer. Voor zowel de werkgroep als nabestaanden is het belangrijk dat zij tijdig weten dat de stenen tijdelijk goed zijn opgeborgen.

Het College laat in haar antwoord weten dat het juiste en tijdig terugplaatsen van de struikelstenen opgenomen wordt in het Handboek Inrichting Openbare Ruimte (HIOR). Dit moet voorkomen dat dit soort voorvallen nogmaals plaatsvinden in de toekomst. Wanneer er werkzaamheden plaatsvinden, zal de gemeentelijk projectleider controleren of er struikelstenen aanwezig zijn en deze na de werkzaamheden terugplaatsen.

Hier lees je de volledige vragen van Stefan terug. De antwoorden lees je hier integraal terug.