Tilburg wordt fysiek en digitaal toegankelijker na inzet PvdA-fractie

Door Stefan Jansen op 13 juni 2024

De PvdA Tilburg vindt dat de gemeente beter toegankelijk moet worden voor al haar inwoners. Daarom diende de PvdA tijdens de begrotingsbehandeling van 2023 een motie in om de fysieke en digitale toegankelijkheid te verbeteren. Hierin vroeg de PvdA bijvoorbeeld om met een meer publieksvriendelijke inrichting van straten en gebouwen te komen. En om gmeentelijke sites meer gebruikersvriendelijk te maken. Het college komt nu met een update over de voortgang om de toegankelijkheid in de gemeente te verbeteren, en is daarin ambitieus.

Het college is van plan om de publieke ruimte – denk daarbij aan trottoirs, bushaltes, openbare toiletten en gebouwen – toegankelijker te maken. Ook een intuïtieve inrichting en begrijpelijk taalgebruik op websites van de gemeente en maatschappelijke organisaties staat op de agenda. Organisaties die hun sites moeten of willen aanpassen krijgen daarbij steun vanuit de gemeente. Daarmee reageert het college onder andere op de motie vanuit de PvdA-fractie. Ondertussen zat de partij niet stil, en signaleerde dat gemeentelijke gebouwen en openbare toiletten lang niet altijd toegankelijk zijn voor mensen met een lichamelijke beperking. Ook bushaltes voldoen vaak nog niet aan de minimale eisen om in of uit te kunnen stappen.

Daarnaast gaat de gemeente ook intensiever samenwerken met Toegankelijk Tilburg. ‘Samen met Toegankelijk Tilburg laten wij onderzoeken waarom er bij de inrichting van openbare ruimte, ondanks alle inspanningen, soms toch onvoldoende aandacht is (geweest) voor toegankelijkheid’, laat het college weten. Dat onderzoek wordt in juli afgerond. Met de uitkomst hiervan wil de gemeente de processen verbeteren die Tilburg tot een bereikbare stad voor alle inwoners moet maken.

‘Het onderzoek biedt inzichten die ons helpen om toegankelijkheid beter mee te nemen in toekomstige projecten en aanpassingen in de openbare ruimte’, schrijft het college. Het college zegt gehoor te willen geven aan onder andere de ambitie van de PvdA ‘om publieke voorzieningen in de stad toegankelijk te maken voor alle Tilburgers.’ Daarom gaan ze, waar relevant, samenwerken met ervaringsdeskundigen van Toegankelijk Tilburg. Dit zijn mensen die iedere dag moeilijkheden ervaren op straat of internet.

Hier lees je de raadsbrief van het college over de plannen omtrent toegankelijkheid

Stefan Jansen

Op 16 maart 2022 ben ik gekozen als raadslid namens de PvdA in mijn mooie en geliefde Tilburg. Samen met mijn vriendin en twee kinderen woon ik hier. Ik ben hier ook geboren en getogen en trots op onze stad. Mijn doel is dat Tilburg weer het thuis wordt van iedereen die in onze gemeente

Meer over Stefan Jansen