Blind en beperkt op stap door de stad: een ervaringstour met Toegankelijk Tilburg

Door Hans Rube op 8 oktober 2024

Toegankelijk Tilburg heeft afgelopen maandag een ervaringstour door Tilburg georganiseerd. Hieraan konden gemeenteraadsleden meedoen. Zo konden zij ervaren hoe bewegen door de stad gaat wanneer je hierin beperkt wordt.

Het valt niet mee om ongeschonden van het station het gemeentehuis te bereiken ervaarden burgerraadslid Rita Barto en fractiemedewerker Hans Rube maandag 7 oktober. Op stap met Toegankelijk Tilburg vanaf het kantoor aan de Spoorlaan door de Stationsstraat en Nieuwlandstraat naar het Stadsforum was de toch niet al te zware opdracht. Zo leek. Drie rolstoelers en twee slechtzienden liepen en reden met Rita en Hans mee. Zelf mochten zij ervaren, met blinddoek en rolstoel, hoeveel obstakels er onderweg zijn, als je een beperking hebt.

De trottoirs hobbelen alle kanten, bij het politiebureau in de Stationsstraat wordt de doorgang geblokkeerd door alle busjes en andere wagens van de agenten. Ook staan er verspreid over de stoep verschillende borden met aan weerszijden voor slechtziende niet te traceren uitstekende pinnen. De gemengde verkeersstromen bij het station leveren grote problemen op, ook al omdat de geluidsignalen door elkaar piepen voor fietsers  en voetgangers bovendien is niet te zien waar het fietspad in een voetpad overgaat. Een groot probleem, zo zeggen de vrijwilligers van Toegankelijk Tilburg, zijn de te steile op- en afritten van de trottoirs en de losliggende bestrating. Het zorgt voor talloze valpartijen.

Aangekomen bij het Stadsforum, Hans ook geblinddoekt, struikel je als slecht- of niet-ziende bezoeker over van alles en nog wat. Geblinddoekt en met stok blijft Hans haken achter stenen en in putjes. In een rolstoel schudden de mensen heen en weer. Kriskras geplaatste borden zijn een sta-in-de-weg. Fietsers die hun weg op de grijze vlakte niet kunnen vinden en tegen grijze banden knallen vormen een bijkomende handicap. Karin, zeer slechtziend en wandelend met een stok, houdt daarom halt aan de rand van het plein. ‘Waar moet ik hier oversteken?’, vraagt ze. We wijzen haar de weg. ‘Ik durf niet. Ik zie geen voetpad’, zegt ze. Toegankelijk Tilburg heeft voor aanleg van het forum gesprekken gevoerd over een goede inrichting van het stadsplein. ‘Onderscheidende materialen. Niet alles grijs. Daar hebben we op aangedrongen en daar zou de gemeente rekening mee houden is ons beloofd’, zegt Francis Meulendijks. Inmiddels wordt er al nagedacht over aanpassingen op het net geopende nieuwe plein, hoorde de medewerkster recent.

De PvdA mocht, samen met enkele andere leden uit de gemeenteraad ervaren dat de toegang naar de stad weliswaar de afgelopen jaren iets is verbeterd, maar ook dat er nog heel wat werk aan de winkel is om het voor alle Tilburgers ook echt veilig te maken.

Hans Rube

Uit de voorbije raadsperiode kennen veel partijleden en anderen mij als een gedreven burgerraadslid voor de PvdA. Al generaties lang houden wij in de familie de sociaal-democratie in ere, in doen en laten. Via de vakbonden, partijlidmaatschap en met sociale acties. Ook de afgelopen verkiezingen stond ik weer op de lijst voor de gemeenteraad.   Ik ga

Meer over Hans Rube