Gemeente begint aan isolatie van 895 woningen in de wijk Wandelbos

11 februari 2023

Een sociaal, eerlijk en duurzaam Tilburg. Daar staat de PvdA Tilburg voor. Dat het College heeft besloten om 895 koopwoningen in Wandelbos te isoleren, sluit perfect op die visie aan. Door dit project wordt namelijk de energiearmoede aangepakt, CO2-uitstoot verminderd, én wordt de sociaal-economische situatie in de wijk verbeterd. Het startschot wordt gegeven met 101 woningen die al voor de zomer aangepakt worden, zonder kosten voor de bewoners.

Het gaat bij deze 895 koopwoningen vooral om goedkopere woningen, die vaak slecht geïsoleerd zijn. Uit een onderzoek uit 2020 blijkt bovendien dat 14% van de inwoners van de wijk Wandelbos geen geld heeft om hun woning zelf te isoleren. 6.5% leefde door hoge energiekosten ook nog eens onder de armoedegrens. Door de toenemende energiekosten en -armoede is dit percentage waarschijnlijk alleen maar opgelopen.

Onze wethouder Yusuf Çelik, die wonen in zijn portefeuille heeft, geeft tegenover het BD dan ook aan: “het is moeilijk om groen te doen als je in het rood staat.” Bij de aanpak van de eerste 101 woningen hoeven bewoners zelf dan ook geen financiële bijdrage te leveren. Of dit bij de overige woningen ook zo zal zijn, wordt nog bekeken. De bewoners wordt wel gevraagd een maatschappelijke bijdrage te leveren, bijvoorbeeld in de vorm van vrijwilligerswerk voor hun wijk. Yusuf zegt hierover tegen het BD: “deze woningen worden opgeknapt met maatschappelijk geld, daarom vragen we de mensen iets terug te doen voor hun wijk.”

Het doel is om alle 895 woningen voor 2031 geïsoleerd te hebben. In deze fase worden er dus 101 woningen aangepakt, en per fase wordt er bekeken hoe veel woningen er geïsoleerd kunnen worden.

Met dit besluit maakt de PvdA een belofte waar die Yusuf namens de partij een jaar geleden heeft gedaan samen met GroenLinks-wethouder Esmah Lahlah. Zij stelden toen in een gezamenlijke brief op tilburgers.nl voor om “energiearmoede tegen te gaan door huishoudens die het financieel lastig hebben te ondersteunen in het energiezuinig maken van hun huizen. Dat kan door financiële ondersteuning bij isolatie en verduurzaming.”