Perspectiefnota 2024 – “de paden op, de lanen in!”

Door Stefan Jansen op 4 juli 2023

“De paden op, de lanen in / Vooruit met flinke pas / Met stralend oog, en blijde zin / En goedgevulde tas.” Dat zijn de woorden van een marsliedje uit 1906 dat vooral populair is op schoolkampen. Deze dichtregels zijn wat ons betreft exemplarisch voor deze Perspectiefnota, waar onze fractievoorzitter Stefan Jansen onderstaande tekst voordroeg.

“De paden op, de lanen in”

Als Partij van de Arbeid Tilburg staan we voor een sociaal en duurzaam Tilburg, dat dichtbij de inwoners staat. We zijn daarom blij dat de gemeentelijke organisatie meer en meer de paden op gaat, de wijken in. Gaat werken vanuit nabijheid en vertrouwen. We juichen dan ook de extra inzet van jongerenwerkers en wijkboa’s toe. Tegelijkertijd zien we dat de verdichting, het gemengd wonen en de toename van maatschappelijke problematiek, leidt tot meer irritaties tussen mensen en meer spanningen in buurten. Zoals een vrouw tijdens ons wijkbezoek aan een buurtje in De Hasselt zei: “ik zou blij zijn als hier ook weer een keer iemand zonder rugzakje komt te wonen.” De extra buurtondersteuning die is aangekondigd is daarom hard nodig. We zullen blijven toetsen of dit voldoende is. Het is immers onze taak als lokale overheid om daar waar mensen tegenover elkaar komen staan, de gemeenschap juist bij elkaar te houden.

Een positieve ontwikkeling is dat op buurtniveau weer een ouderwets netwerk van ontmoetingsplekken ontstaat. Zoals het Huis van de Wijk in Goirke Hasselt en Zorgvlied Zuid, de Buurthoeve in de Reeshof of De Reitse Plint in De Reit. De openingen van deze locaties waren een echt feestje voor de buurt. Wat ons wel opvalt is dat sommige wijken vijf ontmoetingsplaatsen hebben, waar in andere wijken nog nauwelijks ontmoetingsplekken zijn. De PvdA ziet dan ook graag een duidelijke visie van het College op deze buurtontmoetingsplaatsen. Waar bevinden zich nog witte vlekken en missen we nog ontmoetingsplaatsen? Hoe zorgen we overal voor goed beheer en voldoende programmering van activiteiten? En zijn deze wijk- en buurtcentra wel voldoende open? Kortom, gunnen we het onze Huiskamers van de Buurten dat zij net zo toegankelijk, goed gevuld en ruim geopend zijn als onze Huiskamer van de Stad, de Lochal? We horen graag reflectie van het College op dit punt.

“Vooruit met flinke pas”

De PvdA Tilburg is trots op de flinke pas die we erin hebben bij de bouw van nieuwe woningen. Er zijn echter wel zorgen over de toekomst. Het is belangrijk  scherp te blijven op de betaalbaarheid van woningen. Bovendien vraagt de verdichting van de stad dat we ook scherp blijven op de ruimte voor publieke voorzieningen, zoals kinderopvang, onderwijslocaties, groen, buitenspeelruimte en sport- en cultuurvoorzieningen. We zullen nieuwe inbreidingslocaties hierop blijven toetsen. We vragen het College ook met een heldere visie te komen over de borging van deze maatschappelijke voorzieningen in verdichtingslocaties en uitbreidingslocaties.

Vooruit met flinke pas willen we ook op het gebied van de klimaatopgave. Tilburg zet al grote stappen, maar op het huidige tempo halen we de klimaatdoelen in 2030 en 2045 niet. Daarom vraagt de PvdA zich af hoe we komen tot een versnelling waarmee we de gestelde doelen wel gaan halen. We zijn benieuwd wat er volgens het College nog mogelijk is en zien graag een concreet meerjarig actieplan op weg naar 2030.

Om de klimaatambitie én de andere grote ambities uit het Akkoord en de Perspectiefnota aan te kunnen is uitvoeringskracht nodig. Een stevige, professionele en uitvoeringsgerichte gemeentelijke organisatie. We zien dan ook uit naar de aangekondigde strategische personeelsplanning. Én naar het gesprek met de raad over de verhouding tussen onze ambities en de beschikbare interne en externe uitvoeringskracht.

“Met stralend oog, en blijde zin”

Tilburg is een stad waarin iedereen geluk moet kunnen ervaren, gezien mag worden en mee moet kunnen doen. We zijn daarom gelukkig met het experiment basisbanen als eerste uitgewerkte spoor van het aangekondigde arbeidsmarktoffensief. We kijken als PvdA uit naar de uitwerking van de overige sporen binnen het programma arbeidsmarkt. We horen graag van het College wanneer we voorstellen hiervoor kunnen verwachten.

Voor ‘blijde zin’ is het ook noodzakelijk dat de gezondheid van onze inwoners op peil is. De Kankeratlas heeft ons daarbij laten schrikken. Ook andere cijfers verslechteren jaar na jaar. Op het gebied van bewegen en sportparticipatie, voeding en gewicht, financiën, mentaal welzijn en eenzaamheid. In gesprekken met studenten en met ouderen hebben we gezien dat het onze maatschappij in de volle breedte raakt. Bij de dak- en thuislozen en kwetsbare EU-burgers werden we als fractie in ons hart geraakt. Gesprekken met Stichting Barka, Traverse en de straatdokter toonden ons dat er niet voor iedereen voldoende goede opvang is en er niet voor iedereen toegang tot een huisarts of de benodigde zorg is. Dat deed ons veel. De PvdA concludeert dan ook dat de gezondheidsopgave steeds groter wordt en dat het meer zal vragen van ons als lokale overheid. Deze uitdaging vraagt om een fundamenteel gesprek in de raad op het thema gezondheid. We horen graag hoe het College naar de grote opgave op het gebied van gezondheid kijkt, en of we op dat vlak meer moeten gaan doen dan tot op heden gebeurt.

“Met goed gevulde tas”

Uiteraard wordt hier allereerst de schooltas bedoeld. De PvdA ziet het onderwijs als een van de motors voor de aanpak van kansenongelijkheid. Kansengelijkheid komt weer een stap dichterbij door het toegankelijk maken van voorschoolse educatie, het uitrollen van de Rijke Schooldag en het structureel maken van de nu nog incidenteel uit de NPO-gelden betaalde activiteiten. De PvdA leest daarmee stevige sociale onderwijsambities in de Perspectiefnota en ziet uit naar de concrete plannen die daarbij horen.

Een goed gevulde tas staat daarnaast voor de financiën. Met veel van onze inwoners gaat het op dat gebied nog steeds niet goed. De PvdA staat achter de inspanningen op het gebied van bestaanszekerheid. We kijken uit naar uitvoering van de ‘Bomen en het bos’-motie, de zelfevaluatie bestaanszekerheid, het onderzoek bijzondere bijstand en het rapport van de Rekenkamer. Dit allemaal om te zorgen dat we rondom bestaanszekerheid in Tilburg altijd het maximale blijven doen. En dat we blijven denken én handelen vanuit de inwoners, en niet vanuit de ingewikkelde systeemwereld.

Tot slot voorzitter. De toekomst van onze eigen financiën als gemeente blijft ongewis. Met name door voortdurende onduidelijkheid vanuit het Rijk. Het kabinet móet duidelijkheid bieden en gemeenten niet in een wurggreep houden. We roepen de fracties die landelijk in de coalitie zitten op om via hun partijlijn aan te geven dat het kabinet verantwoordelijkheid moet nemen en niet de hete aardappel voor zich uit moet blijven schuiven.

Voorzitter, onze inwoners merken dat we aan de slag zijn. Het afgelopen jaar is ingezet op een nog socialere stad, de aanpak van energiearmoede en een eerlijke energietransitie, en meer aandacht voor onze wijken en buurten. We zien mooie zaken geregeld worden in deze Perspectiefnota voor een sociaal en duurzaam Tilburg, en een overheid die dichtbij de inwoners staat. We blijven vanuit deze uitgangspunten het College volgen en komen waar nodig als fractie met onze eigen voorstellen. Voor nu gaan we “De paden op, de lanen in / Vooruit met flinke pas / Met stralend oog, en blijde zin / En goedgevulde tas.”

Stefan Jansen

Op 16 maart 2022 ben ik gekozen als raadslid namens de PvdA in mijn mooie en geliefde Tilburg. Samen met mijn vriendin en twee kinderen woon ik hier. Ik ben hier ook geboren en getogen en trots op onze stad. Mijn doel is dat Tilburg weer het thuis wordt van iedereen die in onze gemeente

Meer over Stefan Jansen