PvdA pleit voor meer transparantie gemeentebestuur en rittenregistratie dienstauto

Door Stefan Jansen op 6 juli 2023

De PvdA vindt transparantie belangrijk. Het moet makkelijk zijn voor inwoners om belangrijke informatie over het gemeentebestuur in te zien. Namens de PvdA heeft Stefan Jansen daarom twee moties ingediend tijdens het bespreken van de integriteitscode van het gemeentebestuur. Eén motie roept op tot het creëren van een beter overzicht, door registers met informatie over het gemeentebestuur te maken en deze op één centrale plaats online te zetten. De andere motie vraagt onder andere om een openbaar toegankelijke rittenregistratie van de dienstauto.

Overzicht creëren met registers en online informatie

De nieuwe gedragscode van de gemeente Tilburg zorgt ervoor dat er meer openbare registers komen waar veel informatie over het gemeentebestuur te vinden is. Zo zijn er onder andere registers voor nevenfuncties, declaraties, geschenken en buitenlandse reizen van de leden van het college. Deze informatie is nu erg verspreid: op de website van de gemeente Tilburg, in collegebesluiten en in bijlagen bij jaarstukken. Daarmee is de info niet goed vindbaar voor onze inwoners.

Andere gemeenten, zoals Den Haag en Utrecht, hebben een centrale plek waarop deze informatie terug te vinden is voor inwoners. Stefan stelt daarom in zijn motie voor om één overzichtelijke, openbare pagina in te richten waar alle relevante registers en informatie over het bestuur van onze gemeente terug is te vinden. Denk aan de gedragscode zelf, en registers voor schenkingen, declaraties, reizen en nevenfuncties van de leden van het college. Ook roept de motie op om dit overzicht minstens elk kwartaal bij te werken. De motie is aangenomen door de raad.

Minder onduidelijkheid, meer transparantie rondom gebruik dienstauto

In de afgelopen jaren zijn er in Nederland meerdere gevallen geweest waarbij onduidelijk beleid en/of een niet-transparante registratie van dienstritten heeft geleid tot onenigheid over het gebruik van de dienstauto. Bijvoorbeeld in AlmereDen Haag en in de provincie Brabant. Tilburg heeft voor de burgemeester en wethouders ook een dienstauto. In 2016 heeft het college al een besluit genomen over het gebruik van de dienstauto. Echter zijn deze regels nog niet opgenomen in de gedragscode voor het bestuur van de gemeente Tilburg.

Stefan roept in zijn motie daarom op om deze regels te updaten en op te nemen in de gedragscode. Zo kan onenigheid in de toekomst voorkomen worden. Daarnaast hebben een aantal gemeenten er voor gekozen de rittenregistratie van de dienstauto openbaar te maken. Om verder bij te dragen aan de transparantie van het bestuur van onze gemeente, vraagt Stefan of dit ook in Tilburg onderzocht kan worden. Deze motie is niet in stemming gebracht, maar overgenomen door het college. Er volgt een brief aan de raad hoe opvolging gegeven gaat worden aan deze motie.

Stefan Jansen

Op 16 maart 2022 ben ik gekozen als raadslid namens de PvdA in mijn mooie en geliefde Tilburg. Samen met mijn vriendin en twee kinderen woon ik hier. Ik ben hier ook geboren en getogen en trots op onze stad. Mijn doel is dat Tilburg weer het thuis wordt van iedereen die in onze gemeente

Meer over Stefan Jansen