PvdA stelt vragen over toekomst CuBra website

Door Stefan Jansen op 15 oktober 2024

De Tilburgse website CuBra is al tientallen jaren een belangrijke bron van informatie over de Tilburgse geschiedenis. Helaas is deze website sinds half september uit de lucht. PvdA Tilburg betreurt dit aangezien wij waarde hechten aan het behouden van Tilburgs erfgoed. Daarom stelt PvdA raadslid Stefan Jansen hier vragen over aan het college.

Allereerst vraagt Stefan of het college het met de PvdA Tilburg eens is dat de inhoud van de website van CuBra behoort tot belangrijk immaterieel Tilburgs erfgoed. Aansluitend vraagt de PvdA aan het college of zij ook vindt dat het belangrijk is dat deze informatie niet alleen wordt bewaard, maar ook publiekelijk en gratis toegankelijk blijft. Daarnaast vraagt raadslid Stefan wat het college er aan kan en gaat doen om de inhoud van de website veilig te stellen voor huidige en toekomstige generaties.

Marcelle Hendrickx, wethouder voor gezondheid, cultuur en zorg, beantwoordde deze vragen tijdens het vragenuur. Allereerst gaf zij aan dat het college de waarde van deze website zeker inziet. Ze geeft aan dat de website als een belangrijke bron voor instanties en individuen dient. Het college heeft al contact gelegd met Stichting Mommerskwartier en het Stadsmuseum om te bespreken hoe de inhoud van website CuBra bewaard kan blijven. De website werkte wel met verouderde technieken, wat het terughalen van de informatie moeilijker maakt. Momenteel wordt er aan verschillende scenario’s gewerkt voor het behouden en publiek beschikbaar maken van de inhoud van de website. Indien de website in particulier eigendom blijft, kan de gemeente de publieke toegankelijkheid echter niet waarborgen. Het kan wel onderdeel worden van de gemeentelijke erfgoed collectie, dit is ook meegenomen in de opdracht richting Stichting Mommerskwartier en het Stadsmuseum.

PvdA raadslid Stefan heeft hierop nog vervolgvragen gesteld. Allereerst vraagt hij of er al een tijdlijn is, aangezien het verlies van de informatie nu al voelbaar is in Tilburg. Daarnaast vraagt hij op welke manier er wordt omgegaan met immaterieel erfgoed dat in particulier bezit is en hoe dit erfgoed wordt veilig gesteld voor de toekomst.

De wethouder geeft aan dat zij momenteel nog geen tijdlijn heeft, maar dat ze dit wel gaat navragen en aan de raad zal laten weten. De wethouder zegt hierbij ook dat ze het belang van een korte termijn oplossing zeker inziet en dat er mogelijk moet worden gekeken naar een gefaseerde aanpak. Daarnaast geeft ze aan dat aan het omgaan met immaterieel erfgoed in particulier eigendom in principe onderdeel is van de inventarisatie opdracht die is meegegeven aan het Stadsmuseum. De wethouder gaf aan dit nog te controleren en ook hier nog op terug te komen bij de raad.

De PvdA is tevreden dat er gewerkt wordt aan het veilig stellen van de inhoud van de Cubra website en wacht op de terugkoppelingen van de wethouder over de tijdlijn en mogelijk ander belangrijk particulier immaterieel erfgoed.

Stefan Jansen

Op 16 maart 2022 ben ik gekozen als raadslid namens de PvdA in mijn mooie en geliefde Tilburg. Samen met mijn vriendin en twee kinderen woon ik hier. Ik ben hier ook geboren en getogen en trots op onze stad. Mijn doel is dat Tilburg weer het thuis wordt van iedereen die in onze gemeente

Meer over Stefan Jansen