Tilburg bouwt 335 nieuwe flexwoningen om het woningtekort tegen te gaan

7 februari 2023

Het College heeft voor de periode 2020-2024 een ambitieuze doelstelling meegekregen om 1500 sociale huurwoningen te bouwen. Dit valt binnen de portefeuille van onze wethouder Yusuf Çelik. Op 7 februari heeft het College besloten om 335 nieuwe flexwoningen te realiseren aan de Dr. Bloemenlaan, de Bijsterveldenlaan en bij Laarveld-Oost.

Door de krapte op de woningmarkt is het voor veel mensen lastig om een passende woning te vinden. Ook is de ontwikkelingstijd van woningen erg lang; van idee naar realisatie kan het soms wel ongeveer 10 jaar duren. De gemeente heeft daarom onderzoek gedaan naar locaties voor flexwoningen. Dat zijn tijdelijke woningen die snel gerealiseerd kunnen worden. Flexwoningen zijn daarmee een deel van de oplossing om snel extra woningen te realiseren én om huurders die met spoed behoefte hebben aan woonruimte te kunnen huisvesten. Denk daarbij aan mensen die uitstromen uit de zorg, statushouders, studenten, Oekraïense vluchtelingen maar ook reguliere spoedzoekers.

Yusuf zegt tegen tilburg.nl het volgende: “Onze ambitie is een passende woning voor elke Tilburger. Voor sommige doelgroepen loopt het aanbod helaas achter bij de vraag. Samen met de woningcorporaties zetten we dan ook een tandje bij via de realisatie van de flexwoningen. Doordat de bouwtijd van deze woningen kort is, kunnen we snel grote stappen zetten en een belangrijk deel van de achterstand voor een aantal doelgroepen inlopen”.

Op 7 februari zijn de plannen besproken in het College. Het College heeft besloten om op drie locaties te starten met het voorbereiden van de ontwikkeling van 335 sociale flexwoningen. Op de Dr. Bloemenlaan komen 175 woningen, op de Bijsterveldenlaan 102 woningen, en op bij Laarveld-Oost nog eens 58 woningen.

Hier kan je het volledige besluit teruglezen. Hier kan je de ontwerpen zien van de drie locaties.