College geeft invulling aan twee PvdA-moties over de transparantie van het gemeentebestuur

23 november 2023

De PvdA vindt transparantie belangrijk. Het moet makkelijk zijn voor inwoners om belangrijke informatie over het gemeentebestuur in te zien. Namens de PvdA diende Stefan Jansen daarom twee moties in tijdens het bespreken van de integriteitscode van het gemeentebestuur. Een motie werd aangenomen, de andere direct overgenomen door het college. Het college heeft nu laten weten hoe deze moties in de praktijk gebracht zullen worden.

Een overzicht van registers met informatie over het gemeentebestuur

De nieuwe gedragscode van de gemeente Tilburg zorgt ervoor dat er meer openbare registers komen waar veel informatie over het gemeentebestuur te vinden is. Zo zijn er onder andere registers voor nevenfuncties, declaraties, geschenken en buitenlandse reizen van de leden van het college. Deze informatie is nu nog erg verspreid: op de website van de gemeente Tilburg, in collegebesluiten en in bijlagen bij jaarstukken. Daarmee is de info niet goed vindbaar voor onze inwoners.

Stefan stelde daarom in zijn motie voor om één overzichtelijke, openbare pagina in te richten waar alle relevante registers en informatie over het bestuur van onze gemeente terug is te vinden. Denk aan de gedragscode zelf, en registers voor schenkingen, declaraties, reizen en nevenfuncties van de leden van het college. Ook riep de motie op om dit overzicht minstens elk kwartaal bij te werken. De burgemeester geeft nu namens het college aan dat dit overzicht er per 1 januari 2024 gaat komen. Het register zal per kwartaal bijgewerkt worden.

Meer transparantie rondom gebruik dienstauto

In de afgelopen jaren zijn er in Nederland meerdere gevallen geweest waarbij onduidelijk beleid en/of een niet-transparante registratie van dienstritten heeft geleid tot onenigheid over het gebruik van de dienstauto. Tilburg heeft voor de burgemeester en wethouders ook een dienstauto. In 2016 heeft het college al een besluit genomen over het gebruik van de dienstauto. Echter zijn deze regels nog niet opgenomen in de gedragscode voor het bestuur van de gemeente Tilburg. Stefan riep in zijn motie daarom op om te onderzoeken of deze regels bijgewerkt moeten worden en ze op te nemen in de gedragscode. Het college ziet geen aanleiding tot bijwerking van de regels, en vindt de regels nog actueel.

Daarnaast hebben een aantal gemeenten er voor gekozen de rittenregistratie van de dienstauto openbaar te maken. Om verder bij te dragen aan de transparantie van het bestuur van onze gemeente, vroeg Stefan of dit ook in Tilburg onderzocht kan worden. Dit onderzoek is inmiddels afgerond. Het college concludeert dat de rittenregistratie bijdraagt aan de transparantie van het gemeentebestuur. Echter zorgt het openbaar maken van een gedetailleerde registratie op adresniveau voor veiligheidsrisico’s. Daarom kiest het college ervoor om het aantal ritten en kilometers per bestuurder openbaar te maken, maar niet de volledige registratie.

Hier lees je de volledige brief van het college.