Lancering programma: betaalbaar wonen de norm, bouw 10.000 woningen bij

4 februari 2022

Betaalbaar wonen de norm!

Vandaag presenteerde de PvdA Tilburg haar programma voor de gemeenteraadsverkiezingen op 14, 15 en 16 maart 2022. De PvdA Tilburg gaat de verkiezingen in voor een sociale, eerlijke en groene toekomst. Tilburg moet een gemeente voor iedereen zijn, jong oud, arm of rijk. Betaalbaar wonen zou weer de norm moeten worden en de woningnood moet met voorrang bestreden worden. De partij wil de komende vier jaar 10.000 woningen bijbouwen, bijna een verdubbeling van de huidige collegeambities.

Betaalbare woningen en de woningnood

Starters, gezinnen en ouderen verzuchten onder de huidige Tilburgse woningmarkt. De prijzen zijn de afgelopen jaren flink gestegen en het aanbod aan betaalbare huizen is opgedroogd. Daar komt nog eens bij dat het huidige college slechts de helft van haar ambitie op de sociale woningbouw heeft weten te realiseren. En dat jaar op jaar. De norm met betrekking tot bouwen in Tilburg wordt steeds vaker door de markt bepaald. De sociaal-democraten verlangen naar meer lokale regie en regulering. Wonen zou geen verdienmodel moeten zijn voor de vastgoedcowboys. De zelfbewoningsplicht en het verbod op speculeren met nieuwbouwwoningen ziet de PvdA het liefst gisteren ingevoerd worden. Het huurteam, zoals de PvdA dat voorstelt, gaat actiever op zoek naar misstanden en pakt foute huisjesmelkers aan.

“Hoe kan het dat de huidige coalitiepartijen de norm voor sociale woningbouw op 20% houden terwijl een derde van onze inwoners is aanwezen op deze type woningen? Daarmee vergroot je de krapte en zet je indirect mensen op de woningmarkt tegen elkaar op. Als je het dan ook nog presteert om maar de helft van de voorgenomen sociale bouwplannen te realiseren, dan is het huilen met de pet op. Er heeft de afgelopen vier jaar een stevige liberale wind door onze arbeidersstad gewaaid. Het is tijd dat het stadsbestuur weer in dienst van de gewone man of vrouw gaat bouwen. De PvdA zet alle kaarten op meer betaalbare en energiezuinige woningen”, aldus lijsttrekker Yusuf Celik.

Om betaalbaar wonen mogelijk te maken wil de PvdA ook inzetten op het energiezuinig maken van woningen. De meer dan 600 aanmeldingen voor de energiezuinige betaalbare appartementen aan de Casper Houbenstraat, in de wijk Jeruzalem, maakt duidelijk hoe groot die behoefte in Tilburg is. De gestegen energieprijzen hebben die behoefte alleen maar vergroot. Het water loopt steeds meer mensen over de lippen. Meer Tilburgers worden de energiearmoede in gedrukt. De PvdA stelt voor om z.s.m. te beginnen met een grootscheepse isolatieoffensief.

Als we als stad nu niet handelen laten we het toe dat duurzaamheid en energiebesparing een splijtzwam wordt. De kloof tussen arm en rijk wordt verder vergroot. Maak het isoleren en de bestaande duurzaamheidsmaatregelen voor iedereen bereikbaar. De urgentie en het tempo moet echt omhoog. Groen doen als je rood staat is onmogelijk, aldus Celik.

Iedereen doet mee

Iedereen verdient een fatsoenlijk leven waarin je echt mee kunt doen in de samenleving. Onderwijs en een baan vormen nog altijd de beste route op een beter bestaan. De PvdA wil kansenongelijkheid en armoede bestrijden. De bezuinigingen op de meedoenregelingen zijn asociaal en moeten van tafel. De PvdA zet in op basisbanen voor mensen die al geruime tijd op afstand staan van de arbeidsmarkt. Zolang Den Haag niet thuis geeft m.b.t. het minimumloon, zou de gemeente Tilburg zelf het minimumloon op 14 euro als norm moeten nemen. Natuurlijk spreken we als stad ons ook uit tegen haat, onverdraagzaamheid en straatintimidatie. De PvdA stelt voor om de emancipatie een boost te geven door een Regenbooghuis in het Paleis-Raadhuis te vestigen. Hoe toepasselijk in het huis van Willem II die de woorden ‘Hier adem ik vrij’ over Tilburg sprak.

Minder IK, meer WIJ in de politiek

De politieke cultuur toont een gebrek aan fatsoen en respect. In plaats daarvan ziet de PvdA Tilburg te veel opportunisme en hang naar individualisering en marktdenken. Populistische politici halen te vaak het nieuws met zogenaamde ‘feiten’, die meestal kant noch wal raken. Ook in Tilburg. Waar echter betrokken Tilburgers wel gehoord zouden moeten worden, vraagt dit stadsbestuur onterecht regelmatig bewust niet naar hun mening of luistert het niet naar alternatieve plannen. Dat baart de PvdA grote zorgen. De politieke elite staat momenteel te ver af van onze inwoners. Sommige politieke partijen durven nauwelijks tegengeluiden te laten horen bij het steeds luider klinkende opportunistische geweld van populistische partijen, die in sommige gevallen zelfs gesteund worden door de VVD. Tilburg heeft echter niets aan populistische politici die louter zichzelf centraal stellen en die van de daken schreeuwen dat alle andere volksvertegenwoordigers het fout doen zonder zelf met fatsoenlijke en structurele oplossingen te komen. Nog erger wordt het op het moment dat partijen voor politieke redenen verschillende groepen in onze gemeente uit elkaar willen spelen, door uitspraken over ‘echte Tilburgers’. Met daarnaast nog een nieuwe partij in Tilburg die zich op de radicale flank positioneert, roept de lokale afdeling van de PvdA de andere partijen in de gemeenteraad op om samen te staan voor de burger, naar deze te luisteren, werken aan waar Tilburgers echt iets aan hebben, en ons als samenleving niet uit elkaar laten spelen.

Celik: ‘We hebben in de dossiers Wijkevoort en de Cityring gemerkt dat er niet voldoende geluisterd wordt naar de burger. Dat willen wij anders zien want dit is niet de manier om met burgers om te gaan. Daarnaast kennen we ook in Tilburg populisten en de PvdA zal daartegen steeds met redelijke argumenten blijven ageren. Wij gaan Tilburgers niet tegen elkaar uitspelen, de PvdA zal altijd blijven proberen tussen alle bevolkingsgroepen, van jong tot oud, van arm tot rijk, een dialoog tot stand te brengen.’

Het volledige verkiezingsprogramma van de PvdA Tilburg is hier te lezen