PvdA roept op tot betere bescherming van erfgoed in de Piushaven

6 juni 2023

De PvdA maakt zich hard voor Tilburgs cultureel erfgoed. Zo ook voor het erfgoed in de snel veranderende Piushaven. Hier is nog veel erfgoed te zien, zoals Stichting Thuishaven Tilburg (STT) heeft laten zien. Helaas is dit erfgoed niet altijd in goede staat, en er is ook al erfgoed verdwenen. Ons raadslid Bea heeft daarom vragen gesteld over het behoud van erfgoed in de Piushaven.

Ons raadslid Bea zei in haar interview al dat “[erfgoed] een stukje identiteit van Tilburg is wat je dan weer terugziet als je door de stad fietst of wandelt. […] We proberen zo veel mogelijk oude gebouwen, parken en landschappen in stand te houden.” Zo ook in de Piushaven dus, waar een uitgave van STT laat zien dat er veel erfgoed in de Piushaven aanwezig is. De uitgave wordt afgesloten met de hoop en het vertrouwen dat in de komende 100 jaar het stadsbestuur, ambtenaren en burgers van Tilburg zorgdragen voor het behoud van het erfgoed in de Piushaven.

Bea sluit zich aan bij deze oproep. Zo vraagt ze het college onder andere hoe het erfgoed in de Piushaven beschermd kan worden. Het college geeft aan dat er een proces in gang gezet is om dit te bereiken, bijvoorbeeld met een omgevingsplan of een uitbreiding van de gemeentelijke monumentenlijst. Daarnaast vraagt Bea of het verloren gegane erfgoed hersteld kan worden. Hierop geeft het college aan dat ze in gesprek zullen gaan met STT om te onderzoeken of dit wenselijk en mogelijk is. Het college komt in 2024 met concrete resultaten van dit proces en onderzoek.

Hier lees je de vragen terug zoals ze zijn ingediend. Hier de antwoorden van het college.