21 februari 2017

Sharon Dijksma in gesprek met omwonenden van het spoor.

In gesprek met omwonenden spoor uit Breda, Tilburg, Eindhoven en Helmond.
Staatssecretaris Sharon Dijksma neemt de Brabantroute

PvdA-staatssecretaris
Sharon Dijksma reist op maandag 6 maart met de trein door Brabant. In het gezelschap van (kandidaat)-Kamerleden en omwonenden van het spoor legt Dijksma een deel van de Brabantroute af.

Overlast
spoor terugdringen
Dijksma heeft zich de afgelopen jaren sterk gemaakt om de overlast van het spoor in Brabant terug te dringen. Zo wist de PvdA-staatssecretaris het aantal giftreinen dat op termijn over de Brabantroute dendert te verminderen. Daarnaast heeft ze 80 miljoen euro vrijgemaakt voor maatregelen om de leefbaarheid en veiligheid langs de Brabantroute te verbeteren.

Vertraging
werkzaamheden Duitsland
Vorige week werd jammer genoeg duidelijk dat de plannen van Dijksma vertraging oplopen doordat de treinen later dan verwacht over de Betuwelijn richting Duitsland kunnen gaan rijden. De werkzaamheden aan de Duitse kant van het spoor zijn namelijk nog niet klaar. Een tegenvaller voor de staatssecretaris en voor de mensen die langs het spoor in Nederland wonen. Sharon Dijksma komt daarom graag naar Brabant om met de omwonenden in gesprek te gaan.

Ondertussen
hebben de PvdA-fracties in de Eindhovense gemeenteraad en in Provinciale Staten vragen gesteld over de gevolgen die de vertraging in Duitsland kan hebben.
Bekijk hier de vragen gesteld door de PvdA Staten fractie en de Eindhovense PvdA fractie.

Omwonenden
spoor reizen mee
Sharon Dijksma stapt op maandag 6 maart in de trein op CS Tilburg, daarna volgt ze de Brabantroute naar Eindhoven en Helmond. Daar sluit ze de ochtend af met een lunch in de Cacaofabriek. De staatssecretaris gaat in de trein en tijdens de lunch in gesprek met omwonenden van het spoor uit Breda, Tilburg, Eindhoven en Helmond. Bewoners uit Eindhoven zullen ze de staatssecretaris een manifest aanbieden waarmee ze aan het nieuwe kabinet, dat na de Tweede Kamerverkiezingen aantreedt, alvast aandacht vragen voor de overlast die trillingen van het spoor veroorzaken.

Tijdschema
maandag 6