Tilburg pakt energiearmoede aan met witgoedregeling

7 februari 2023

Energiearmoede is de afgelopen tijd een steeds groter probleem geworden, ook in Tilburg. Veel mensen zien hun energierekening stijgen, en deze wordt langzaam onbetaalbaar. Tegelijkertijd hebben veel huishoudens verouderd witgoed in huis, dat vaak niet zuinig is. Het College heeft op 7 februari besloten om een witgoedregeling in te stellen, waarmee mensen hun oude witgoed in kunnen ruilen tegen nieuw, energiezuinig witgoed. Zo wordt de energiearmoede aangepakt, en wordt het energieverbruik verminderd.

Op 7 november heeft Stefan Jansen namens de PvdA samen met GroenLinks, VoorTilburg, Partij voor de Dieren en ONS Tilburg een motie ingediend waarin opgeroepen werd om zo’n witgoedregeling voor Tilburg te onderzoeken. Deze motie is unaniem aangenomen door de gemeenteraad. Naar aanleiding van deze aangenomen motie is het College onderzoek gaan doen naar hoe zo’n witgoedregeling in Tilburg ingevuld zou kunnen worden.

De Gemeente gaat voor de regeling meer dan 3.5 miljoen euro vrijmaken, en verwacht meer dan 6000 apparaten (vooral wasmachines, koelkasten en koelvriescombinaties) te kunnen vervangen met dit geld. Wethouder Yusuf Çelik (Verduurzaming en Energietransitie) geeft aan dat de witgoedregeling onderdeel is van de gerichte aanpak van energiearmoede van de gemeente: “we willen zoveel mogelijk huishoudens met een laag inkomen helpen besparen op hun energierekening. Met verschillende regelingen zorgen we ervoor dat huishoudens meer geld overhouden voor andere belangrijke uitgaven. Dit doen we in samenwerking met partners, zoals lokale woningcorporaties en energiecoöperaties. Want alleen samen kunnen we Tilburg stap voor stap duurzamer maken.”

Vanaf het najaar van 2023 kunnen Tilburgers die onder deze regeling vallen er gebruik van maken. Klik hier voor meer informatie over de regeling en wie er aanspraak op kan maken. Hier lees je meer informatie over hoe je energie kan besparen.