Een sociaal Tilburg

Een sociaal Tilburg

Elke Tilburger heeft recht op gelijke kansen, ongeacht waar je wieg heeft gestaan. Iedereen moet mee kunnen doen in de samenleving. Wij staan voor een Tilburg waarin we oog hebben voor elkaar en voor elkaar zorgen. Wij ondersteunen Tilburgers, zodat niemand aan de kant blijft staan. Hieronder lees je wat we deze periode al hebben gedaan en wat we nog willen doen om dat te bereiken.

Onze inzet voor een sociaal Tilburg

Vanaf het begin van deze raadsperiode in 2022 maken we ons als PvdA Tilburg hard voor een sociaal Tilburg. In het nieuwsoverzicht vind je al onze inzet terug. Hieronder delen we greep uit onze inzet om van Tilburg een socialere gemeente te maken.

Experiment met basisbanen

Basisbanen zijn duurzame en betaalde banen voor mensen die wel willen werken maar daar momenteel geen mogelijkheden hebben op de arbeidsmarkt. Tilburg heeft een praktijkexperiment opgezet waarbij vijf mensen een basisbaan krijgen aangeboden. Dit experiment wordt daarna geëvalueerd en uitgebreid naar een pilot met 50 basisbanen. Als het experiment en de pilot bevallen, worden de basisbanen structureel aangeboden in de gemeente Tilburg. Zo pakken we de ongelijkheid op de arbeidsmarkt aan, en laten we iedereen meedoen. Hier lees je er meer over, inclusief de motie van onze fractievoorzitter Stefan om het experiment verder te verbeteren.

Verhoging van de meedoenregeling

De PvdA zette in op bestaanszekerheid in de verkiezingscampagne van 2022. Tijdens de coalitieonderhandelingen pleitten we voor armoedebestrijding, en met succes. Het coalitieakkoord ‘Meer Voor Elkaar’ bevat namelijk een aanzienlijke verhoging van de Meedoenregeling van 100 euro naar 135 euro per persoon per jaar. Ook stijgt de regeling voortaan jaarlijks mee met de inflatie. Hierdoor kunnen meer mensen met weinig financiële ruimte in Tilburg deelnemen aan leuke, leerzame en sportieve activiteiten, waardoor ze beter kunnen meedoen in de samenleving en hun sociale netwerk kunnen uitbreiden. De regeling wordt uitgebreid en omvat nu ook studenten met speciale omstandigheden, thuiswonende jongeren en mensen in schuldsanering. Hier lees je verder.

Onze plannen voor een sociaal Tilburg

De komende jaren blijven we ons inzetten voor een sociaal Tilburg. Dat betekent dat we ongelijkheid bestrijden zodat iedereen mee kan doen in Tilburg, ongeacht waar je wieg staat. Onze plannen daarvoor vind je terug in ons verkiezingsprogramma.