Communicatie rondom vrijwillige ouderbijdrage soms nog steeds te dwingend, PvdA stelt vervolgvragen

Door Stefan Jansen op 22 mei 2023

Eind vorig jaar heeft raadslid Stefan Jansen namens de PvdA vragen gesteld aan het College over de vrijwillige ouderbijdrage. De PvdA kreeg namelijk signalen dat de communicatie rondom deze bijdragen soms vrij dwingend kon overkomen. Daardoor voelde deze vrijwillige bijdrage voor sommige ouders niet zo vrijwillig als het hoort. Het College gaf in haar beantwoording aan in gesprek te willen gaan met schoolbesturen over hun communicatie. Echter heeft de PvdA nu, een half jaar later, nieuwe signalen gekregen dat de communicatie omtrent de ouderbijdrage op sommige scholen nog steeds te dwingend is. Stefan heeft daarom vervolgvragen gesteld.

Scholen in het primair en voortgezet onderwijs mogen voor activiteiten een bijdrage aan ouders vragen. Deze bijdrage is echter altijd vrijwillig, en de PvdA vindt dat dit duidelijk moet worden uit de communicatie rondom de desbetreffende activiteit. De communicatie moet altijd laagdrempelig, eerlijk en niet-dwingend zijn. Het College sloot zich in haar beantwoording aan bij dit standpunt van de PvdA. De PvdA heeft een half jaar na de beantwoording van de gestelde vragen opnieuw signalen ontvangen dat de communicatie van scholen nog steeds dwingend van toon is.

De PvdA vindt onderwijs waarin ieder kind mee kan doen belangrijk. Stefan heeft daarom naar aanleiding van deze signalen vervolgvragen gesteld aan het College. Zo vraagt Stefan of het College het gesprek al is aangegaan met de schoolbesturen om te sturen op niet-dwingende communicatie, en welke toezeggingen hierbij zijn gedaan. Het College geeft aan dat het de communicatie rondom de ouderbijdrage bespreekt in overleggen, en misstanden aankaart. Ook wordt gevraagd of het College bereid is een breder gesprek te organiseren tussen College, gemeenteraad en schoolbesturen over de vrijwillige ouderbijdrage. Hier staat het College voor open.

Daarnaast is het zo dat een aantal scholen in Tilburg de vrijwillige ouderbijdrage volledig hebben afgeschaft, en Stefan vraagt of het College onderzoek heeft gedaan om dit voor alle scholen in het Tilburgs onderwijs te doen. Het College geeft aan dat dit besproken is, maar dat het ingewikkeld ligt. Sommige scholen verzorgen namelijk meer activiteiten; denk aan scholen met extra sport of tweetalig onderwijs. Als de vrijwillige ouderbijdrage afgeschaft wordt, is hier wellicht geen ruimte meer voor. Dat kan de kansenongelijkheid juist vergroten in plaats van verkleinen, geeft het College aan.

Hier kan je de vragen zoals ze gesteld zijn teruglezen, en hier zijn de antwoorden terug te vinden.

Stefan Jansen

Op 16 maart 2022 ben ik gekozen als raadslid namens de PvdA in mijn mooie en geliefde Tilburg. Samen met mijn vriendin en twee kinderen woon ik hier. Ik ben hier ook geboren en getogen en trots op onze stad. Mijn doel is dat Tilburg weer het thuis wordt van iedereen die in onze gemeente

Meer over Stefan Jansen