150 nieuwe sociale huurwoningen voor jongeren in woontoren High Lane

Door Yusuf Çelik op 22 januari 2024

Voor iedereen een passende en betaalbare woning in de gemeente Tilburg. Daar streeft de PvdA Tilburg naar. De oplevering van de woontoren High Lane draagt bij aan dat doel. In High Lane, dat naast het Spoorpark staat, zijn 150 sociale huurwoningen te vinden. Deze worden normaal vergeven op basis van inschrijfduur. De gemeente en TBV Wonen wilden met High Lane plek creëeren voor jongeren, die vaak nog niet lang ingeschreven staan bij woningcorporaties. Daarom is bij High Lane gekozen voor een selectie op basis van motivatie in plaats van inschrijfduur.

In totaal zijn er in High Lane 150 sociale huurwoningen. De woonoppervlakte van de appartementen variërt van 50 tot 80 vierkante meter. Daarnaast zijn 50 van de appartementen gereserveerd voor bewoners met een zorgvraag. Deze bewoners kunnen zelfstandig wonen, maar hebben nog wel begeleiding nodig. Denk hierbij bijvoorbeeld aan jongvolwassenen die vanuit een vorm van woonbegeleiding komen. De toren is eind 2023 opgeleverd. De bewoners van High Lane werden geselecteerd op basis van een motivatiebrief. Geïnteresseerden moesten uitleggen hoe zij denken een ‘goede buur’ te worden voor hun medebewoners met en zonder zorgvraag.

Paul Kouijzer, directeur van TBV Wonen, zei over deze bijzondere vorm van selecteren het volgende in een interview met Omroep Tilburg: “Juist jongeren maken geen kans op de sociale woningmarkt, omdat hun inschrijfduur vaak tekortschiet. Wij wilden het anders doen. De woningnood is een enorm probleem en dat zagen we ook terug aan het aantal reacties op dit nieuwe complex. Wij hebben er bewust voor gekozen om ons op de jongere doelgroep te richten en daardoor hebben we anderen moeten teleurstellen.”

De PvdA Tilburg vindt het belangrijk dat iedereen betaalbaar kan wonen in Tilburg. In dat kader wil de PvdA dat er meer sociale woningbouw door corporaties wordt gerealiseerd in de gemeente. De High Lane is daar een mooi voorbeeld van. PvdA-wethouder Yusuf Çelik, die wonen in zijn portfolio heeft, heeft High Lane dan ook feestelijk geopend. Hij zegt over het project op LinkedIn het volgende: “Een heel bijzonder complex, want hier is plaats voor mensen die bij het zelfstandig wonen af en toe een beetje hulp kunnen gebruiken van hun buren en mensen die graag dat zetje in de rug willen bieden en klaar staan om te helpen als dat nodig is. Naar elkaar omkijken en samen bouwen aan een hechte woongemeenschap.”

Yusuf Çelik

Mijn naam is Yusuf Celik (40 jaar). Ik ben sinds 2022 wethouder Wonen, Wijken en Integratie in Tilburg voor de PvdA. Hiervoor was ik vanaf 2014 raadslid van de Partij van de Arbeid in Tilburg. Samen met mijn vriendin en onze twee dochters woon ik in de wijk Jeruzalem. Politiek gaat over mensen. Over zorgen,

Meer over Yusuf Çelik