Bespreking gemeentebegroting met “zeer stevige sociale ambities”

Door Stefan Jansen op 8 november 2022

Maandag 7 november 2022 stond de jaarlijkse begroting op het programma van de gemeenteraad. Voor de coalitie, waar de PvdA voor het eerst sinds 2014 weer deel van uitmaakt, is dit de eerste begroting van hun vierjarige periode als onderdeel van het bestuur van de gemeente Tilburg. Hieronder lees je een korte reactie van PvdA-fractievoorzitter Stefan Jansen op de begroting, en de volledige tekst die hij heeft uitgesproken tijdens de behandeling.

Eerste reactie PvdA-fractievoorzitter Stefan Jansen

Tegenover Stadsnieuws Tilburg vertelde Stefan Jansen het volgende over de begroting : “Voor deze begroting met zeer stevige sociale ambities heeft de PvdA zich hard gemaakt. We zijn trots dat er nu meer oog is voor mensen die een duwtje in de rug nodig hebben.

Er is extra geld voor kansengelijkheid en bestaanszekerheid. Van alle nieuwbouwwoningen wordt 35 procent betaalbaar. De meedoenregeling gaat naar 135 euro en wordt jaarlijks geïndexeerd. We bestrijden de energiearmoede. Bovendien worden voorzieningen structureel bekostigd, die voorheen incidenteel werden gefinancierd. Zoals buurtsportmedewerkers, cultuur-coaches, het toezicht bij de WMO en jeugdzorg en coördinatoren van het Taalhuis. Met extra medewerkers wordt de gemeentelijke organisatie steviger en slagvaardiger.

Ik hoop dat behalve de collegepartijen ook andere partijen deze begroting steunen. Zij zijn immers voor het eerst echt betrokken bij het bestuursakkoord. We gaan veel van onze ambities waarmaken. De PvdA wil nog wel een tandje bijzetten om ook mensen met een smalle beurs te laten meedoen aan energiebesparing en het gebruik van duurzame energie. Bijvoorbeeld door voor hen klusteams in te zetten. Ook willen we een betere bestrijding van de woningleegstand. Bij deze woningnood mogen woningen niet leegstaan.”

Spreektekst PvdA tijdens de begrotingsbehandeling

Hieronder is de complete spreektest van de PvdA terug te vinden, zoals Stefan deze heeft uitgesproken tijdens de begrotingspresentatie.

“De Algemene Beschouwingen. Voor mij persoonlijk dit keer extra bijzonder. Het is immers de eerste keer dat ik hier mag staan. Maar ook voor de PvdA is het een bijzonder moment. Voor het eerst sinds 2014 mogen wij hier spreken als coalitiepartij en mede-opsteller van het akkoord en deze begroting. En dat voelt als een extra grote verantwoordelijkheid. Aangezien de inhoud van de begroting zeer omvangrijk is, jullie hebben allemaal de 276 pagina’s kunnen lezen, willen we ons beperken tot het bespreken van drie inhoudelijke onderwerpen en enkele veranderingen in de werkwijze die met deze begroting mogelijk worden gemaakt. Allereerst de drie thema’s.

Op het gebied van kansengelijkheid en arbeidsmarkt breekt er een volgende fase aan. Tilburg werkt toe naar een rijke schooldag. Met sport, cultuur en de juiste aandacht en begeleiding voor ieder kind. Juist voor die kinderen die dit het hardste nodig hebben. Met extra investeringen in onderwijs, met name de peutervoorziening en de basisscholen. En met forse investeringen in ons arbeidsmarktbeleid. De persoonlijke aanpak van de klantregisseurs wordt structureel geborgd. Zowel de investeringen in kansengelijkheid als in arbeidsmarkt, zijn erop gericht iedereen mee te laten doen. Dat kinderen en volwassenen echt worden gezien, en vanuit hun talenten en mogelijkheden worden aangesproken. Wij ondersteunen als PvdA deze koers van harte.

Bij bestaanszekerheid zijn, eindelijk, de door de PvdA zo verfoeide bezuinigingen op de armoederegelingen van tafel. Geen uitstel meer, maar afstel. De toenemende armoede in onze stad laat zien dat dit besluit niet meer dan logisch is. De meedoenregeling wordt verhoogd naar 135 euro en jaarlijks geïndexeerd, zodat mensen die het nodig hebben kunnen blijven meedoen in onze stad. En het Klimaatfonds kan voortaan worden ingezet om de energiearmoede in onze stad te bestrijden. Zeker in deze tijden van energiecrisis is dat keihard nodig. Sinds het opstellen van het akkoord en deze begroting is er echter veel gebeurd in de wereld en daardoor ook in onze stad. De energiearmoede is extreem toegenomen. Wat de PvdA betreft moet er daarom nóg een tandje bij ten aanzien van de bestrijding van deze energiearmoede.

Ten aanzien van wonen is het percentage betaalbare woningen dat gebouwd gaat worden bijna verdubbeld, van 20% naar 35%. Het huurteam dat misstanden aanpakt zodat mensen fijn en veilig kunnen wonen, wordt structureel doorgezet. De aanpak van leegstand mag steviger wat de PvdA betreft. Het is tijdens deze wooncrisis niet te verkopen dat honderden woningen en panden nog altijd leeg staan in onze stad. Als PvdA staan we bovendien voor de uitgaven in deze begroting die samenhangen met allerlei doelgroepen die op het woondossier onze aandacht nodig hebben. In Tilburg ontvangt íedereen een dak boven het hoofd. Dat betekent doorgaan met de 24-uurs winteropvang, de intensieve begeleiding van dak- en thuislozen, uitbreiding van het aantal plekken beschermd wonen en het vervolgen van de inspanningen in de richting van asielzoekers, statushouders en vluchtelingen uit Oekraïne. We spreken hierbij expliciet de wens uit dat alle partijen in de raad weg blijven van stigmatiserende of polariserende communicatie-uitingen in de richting van deze groepen. Laten we in Tilburg fatsoenlijk en gastvrij blijven!

Naast deze inhoudelijke onderwerpen, sta ik graag even stil bij enkele veranderingen in de werkwijze die in deze begroting terugkomen.

Het wijkgericht werken vormt voortaan de basis van handelen. Voor het eerst spreekt een College uit dat de wijk het uitgangspunt is, en pas als het moet, er op centraal niveau wordt georganiseerd. Een beweging die wij niet alleen ondersteunen, maar van harte toejuichen. In de PACT-wijken hebben we gezien dat het kan en werkt. Toegankelijk, nabij, benaderbaar en vanuit vertrouwen. Een doorvertaling naar de hele stad is nú nodig. We horen ook graag van de wethouder wat er op dit punt gaat gebeuren. Naast de investeringen voor het wijkgericht werken, zijn we trots op de investeringen in lokale democratie. De lage opkomst van de verkiezingen kunnen we niet accepteren. De extra middelen kunnen zeker ook gebruikt worden om basisscholen te ontvangen op ons stadhuis. Laat elk kind in Tilburg eenmaal een stap zetten over de drempels van dit huis! Dat is onze ambitie. We zijn bovendien blij dat ook de ombudsfunctie nu onomwonden is opgenomen als nieuw beleid. Ook dat laagdrempelige aanspreekpunt kan het vertrouwen van onze inwoners mogelijk herwinnen. Maar we staan als raad ook zelf aan de lat. Laten we elkaar daarom aan blijven spreken over de hoeveelheid tijd die we besteden in de wijken.

Verder zijn we trots dat de gemeentelijke organisatie met deze begroting substantieel steviger wordt. Dat moet ook om de stevige ambities van dit College uit te kunnen voeren. Wij zijn blij met bijvoorbeeld de extra buurtsportmedewerkers, de cultuurcoaches, de medewerkers handhaving en toezicht in het sociaal domein en bij wonen, of de coördinatoren van het Taalhuis. Al deze functies worden nu structureel ingebed. We zullen de ontwikkeling van de organisatie blijven volgen, want we krijgen nog altijd signalen van een hoge werkdruk en maken ons daar zorgen over. We zien deze investering in structureel extra medewerkers als een grote stap vooruit.

De ambities die verwezenlijkt zullen worden passen als PvdA in onze sociale agenda. En ook de werkwijze past bij hoe wij kijken naar de rol van de gemeente als lokale overheid. We zijn daarom -en dat zal u niet verbazen- trots op deze begroting.

Dank u wel.”

Stefan Jansen

Op 16 maart 2022 ben ik gekozen als raadslid namens de PvdA in mijn mooie en geliefde Tilburg. Samen met mijn vriendin en twee kinderen woon ik hier. Ik ben hier ook geboren en getogen en trots op onze stad. Mijn doel is dat Tilburg weer het thuis wordt van iedereen die in onze gemeente

Meer over Stefan Jansen