Situatie rondom Tilburgse openbare toiletten kan en moet flink verbeterd worden

Door Stefan Jansen op 7 mei 2024

De PvdA Tilburg vindt het belangrijk dat openbare toiletten in de gemeente Tilburg voor iedereen dichtbij en toegankelijk zijn. Op veel plekken is dit helaas nog niet het geval. Zo zijn de toiletten vaak niet goed vindbaar, en werkt een groot deel nog met muntgeld. In een tijd waarin weinig mensen gepast muntgeld op zak hebben, vermindert dit de toegankelijkheid van de toiletten. Ondertussen laat het college via een raadsbrief een positiever geluid horen over de situatie. PvdA-fractievoorzitter Stefan Jansen stelt daarom vragen aan het college.

Het college liet in maart via een raadsbrief weten dat de toiletten goed vindbaar zijn via de HogeNood-app. De ervaring leert echter dat veel mensen deze app niet kennen, en eerder vertrouwen op fysieke aanwijzingen zoals verwijsbordjes of kaarten in de stad. De PvdA vond in de stad maar twee verwijsbordjes, en geen vindbaarheid van toiletten op de stadskaart. Stefan vraagt daarom of het college van plan is om de fysieke vindbaarheid van de toiletten te verbeteren.

Daarnaast hebben de toiletten geen uniform ontwerp en gebruik: de borden en toelichting zijn overal anders, en soms ontbreekt informatie over hoe het toilet gebruikt kan worden, of is deze onleesbaar. Ook werken veel toiletten nog met muntgeld. Steeds minder mensen hebben dit gepast op zak. Stefan vraagt of het college van plan is om de toiletten een uniforme uitstraling te geven met duidelijke toelichting, en overal digitale betaling mogelijk te maken.

De PvdA constateerde ook dat veel auto- en fietsparkeergarages geen – of een weinig zichtbaar – openbaar toilet hebben. Zo ook de nieuwe autoparkeergarage Zwijsen in de Spoorzone. Stefan vraagt wat de afweging was om hier geen toilet te realiseren. Hetzelfde voor de Knegtelgarage, waar ook geen toilet is. Soms hebben medewerkers van de garage niet door dat hun faciliteit een openbaar toilet heeft. Zo ook bij de fietsenstalling Schouwburgring. Stefan vraagt daarom of het college de beheerders hierover gaat inlichten. In het algemeen vraagt Stefan ook nog wat het college doet om de aanwezigheid van openbare toiletten aan de buitenkant van het pand duidelijk te maken.

In Amsterdam wordt er de komende tijd 4 miljoen geïnvesteerd in nieuwe, moderne openbare toiletten. Stefan vraagt daarom of Tilburg lering kan trekken van deze Amsterdamse aanpak. Zo kan ook Tilburg een stap zetten richting beter vindbare en toegankelijkere openbare toiletten.

Hier lees je de vragen van Stefan terug.

Stefan Jansen

Op 16 maart 2022 ben ik gekozen als raadslid namens de PvdA in mijn mooie en geliefde Tilburg. Samen met mijn vriendin en twee kinderen woon ik hier. Ik ben hier ook geboren en getogen en trots op onze stad. Mijn doel is dat Tilburg weer het thuis wordt van iedereen die in onze gemeente

Meer over Stefan Jansen