De natuur rondom Tilburg staat onder druk, PvdA en GroenLinks stellen vragen

Door Bea Mieris op 16 februari 2024

De staat van Natura 2000-gebieden, ook die rondom Tilburg, verslechtert. Dat staat in het rapport van de Ecologische Autoriteit. De PvdA Tilburg vindt het belangrijk dat er veel gezonde natuur in en rondom Tilburg te vinden is. De Ecologische Autoriteit geeft in haar rapport ook adviezen over wat er moet gebeuren om het tij te keren. PvdA-raadslid Bea Mieris stelde daarom samen met GroenLinks-raadslid Arne Kramer vragen over de Natura 2000-gebieden rond Tilburg, en wat Tilburg gaat doen om hun staat te verbeteren.

Het rapport laat zien dat de natuur in de Natura 2000-gebieden alsmaar verslechtert. Natura 2000-gebieden zijn beschermde natuurgebieden. In deze gebieden worden bepaalde dieren, planten en hun natuurlijke leefomgeving beschermd om de biodiversiteit te behouden. Door verzuring, vermesting en verdroging is de staat van deze gebieden verslechterd. Er is sprake van slechte luchtkwaliteit, een ongezonde bodem, slechte waterkwaliteit en een afname van het aantal soorten planten en dieren. Dat is niet alleen slecht voor de natuur zelf, maar ook voor de gezondheid van mens en dier.

De Ecologische Autoriteit geeft aan dat er meer onderzoek naar natuursystemen nodig is, en dat er extra maatregelen nodig zijn om de natuur te laten herstellen. Dit geldt ook voor de gebieden om de natuurgebieden heen. De provincie Noord-Brabant heeft de vergunningverlening voor projecten met stikstof-effecten in 2023 al gestaakt, uitgezonderd projecten met geen of beperkte stikstof-effecten.

PvdA en GroenLinks vragen het college welke extra maatregelen de gemeente Tilburg gaat nemen om de Natura 2000-gebieden te herstellen. Tevens willen de fracties weten welke Tilburgse projecten op het gebied van infrastructuur, industrie, woningbouw en landbouw tijdelijk geen doorgang kunnen vinden. En of er projecten zijn waar een streep doorgaat. Tenslotte vragen de fracties hoe de gemeenteraad in de te nemen extra maatregelen voor natuurherstel en in de gevolgen voor Tilburgse projecten wordt meegenomen.

Hier lees je de vragen terug.

Ik ben Bea Mieris, gemeenteraadslid voor de PvdA in Tilburg. Alle mensen in Tilburg, Udenhout, Berkel-Enschot en Biezenmortel moeten prettig kunnen wonen in hun eigen leefomgeving. In elke wijk moet voor jong en oud gebouwd worden. Een gevarieerd samengestelde wijk geeft meer kansen aan mensen met een lagere inkomens op een beter leven. Er moeten vooral