Het centrum van Tilburg heeft geen supermarkt meer, PvdA stelt vragen

Door Bea Mieris op 13 februari 2023

Na de sluiting van de Plus onder het Pieter Vreedeplein heeft het centrum van Tilburg geen supermarkt meer. Voor jonge energieke inwoners van de binnenstad zal dat geen probleem opleveren; je bent zo bij de Albert Heijn XL of de Albert Heijn aan de Piusstraat. Voor inwoners in het stadscentrum die minder mobiel zijn is dit een probleem; zij worden afhankelijk van familie of vrienden. Ons raadslid Bea Mieris heeft over deze situatie vragen gesteld, omdat de PvdA vindt dat supermarkten ook een sociale functie vervullen.

Mensen die fysiek en mogelijk mentaal niet meer in staat zijn om de supermarkt te bereiken worden dus afhankelijk van anderen, en raken een deel van hun autonomie kwijt. De PvdA vindt dit een groot probleem, en vindt niet dat dit moet kunnen in het levendige centrum van Tilburg, waar iedereen welkom moet zijn. In het Brabants Dagblad stond onlangs dat er mogelijk op de lange termijn een Spar City zal komen in de Nieuwlandstraat, op de locatie van de oude dansschool. Onder dat gebouw is echter sprake van een verontreinigde bodem, wat betekent dat deze supermarkt waarschijnlijk nog lang niet open kan gaan.

De PvdA vindt dat er binnen de Parkring op korte termijn een supermarkt bij moet komen, bijvoorbeeld door de verontreinigde grond onder de oude dansschool snel aan te pakken, of door te kijken naar alternatieve locaties voor een supermarkt. Dit heeft Bea namens de PvdA aan het College voorgelegd. De wethouder geeft aan dat het lastig is om hier als gemeente een bepalende rol in te spelen; in de kwestie van de verontreinigde grond is de gemeente geen partij. Ook bij het kiezen van een alternatieve locatie voor de supermarkt kan de gemeente partijen alleen aanmoedigen, maar niet verplichten, dat een supermarkt zich ergens moet vestigen. Wel geeft de wethouder aan er alles aan te zullen doen om de komst van een supermarkt te bevorderen.

Hier kan je alle gestelde vragen teruglezen.

Ik ben Bea Mieris, gemeenteraadslid voor de PvdA in Tilburg. Alle mensen in Tilburg, Udenhout, Berkel-Enschot en Biezenmortel moeten prettig kunnen wonen in hun eigen leefomgeving. In elke wijk moet voor jong en oud gebouwd worden. Een gevarieerd samengestelde wijk geeft meer kansen aan mensen met een lagere inkomens op een beter leven. Er moeten vooral