Het gebruik van de aanvullende inkomensondersteuning voor ouderen verhogen

Door Stefan Jansen op 25 maart 2024

Mensen die geen volledige AOW krijgen en verder geen of weinig inkomsten hebben, maken aanspraak op aanvullende inkomensondersteuning ouderen (AIO). Dat kan soms over honderden euro’s per maand gaan. Zo’n 30% van de mensen die er recht op heeft, gebruikt de regeling echter niet. PvdA Tilburg vindt het belangrijk dat iedereen die aanspraak maakt op regelingen, deze ook weet te vinden. Daarom stelde PvdA-fractievoorzitter Stefan Jansen samen met 50Plus vragen over de AIO, en hoe het gebruik omhoog kan middels betere communicatie.

Tijdens het begrotingsdebat gaf de wethouder aan te willen bekijken hoe we Tilburgers die in aanmerking komen voor AIO, maar deze regeling nu niet gebruiken, beter kunnen bereiken. Daarbij gaf de wethouder aan dat een directe benadering van deze inwoners lastig is, omdat de gemeente niet beschikt over de gegevens van de Sociale Verzekeringsbank (SVB). Zij verstrekken de AIO aan inwoners. Op dit moment doet de SVB samen met het UWV een pilot om te bezien of degenen die in aanmerking komen voor een AIO bereikt kunnen worden zonder de privacyregels te overtreden. Hiermee kunnen Nederlanders die de AIO in de brei van regelingen niet kunnen vinden, toch gewezen worden op hun rechten.

In de antwoorden geeft het college aan geen aparte pilot tussen gemeente Tilburg en SVB te kunnen opzetten. De gemeente beschikt niet over voldoende gegevens om eenzelfde pilot als die van het UWV te kunnen starten. Ook geeft het college aan dat het benaderen van gepensioneerden die gebruik maken van de meedoenregeling en/of energietoeslag – en daardoor waarschijnlijk aanspraak maken op de AIO – moeilijk wordt. Het UWV had namelijk specifieke gegevens om mensen te benaderen. In Tilburg zouden dan 2000 mensen benaderd moeten worden. Er zijn geen mogelijkheden om deze groep gerichter te benaderen.

Als laatste vroegen PvdA en 50Plus nog welke andere stappen het college kan en gaat nemen om het gebruik van de AIO te verhogen. Het college geeft aan dat ze de mogelijkheden van de AIO extra onder de aandacht gaan brengen van hun samenwerkingspartners. Ook zijn de gemeentemedewerkers bestaanszekerheid bij pensioengerechtigden alert of er recht bestaat op AIO. Op dit moment is er een voorstel in de maak over hoe de communicatie over de regelingen verbeterd kan worden. De AIO maakt onderdeel uit van dat voorstel.

Hier lees je de ingediende set vragen terug. Hier de antwoorden van het college.

Stefan Jansen

Op 16 maart 2022 ben ik gekozen als raadslid namens de PvdA in mijn mooie en geliefde Tilburg. Samen met mijn vriendin en twee kinderen woon ik hier. Ik ben hier ook geboren en getogen en trots op onze stad. Mijn doel is dat Tilburg weer het thuis wordt van iedereen die in onze gemeente

Meer over Stefan Jansen