PvdA pleit voor Leijpark als Groen Monument

Door Bea Mieris op 1 november 2022

Het Leijpark is een monumentaal Tilburgs park dat onder druk staat, Met de beoogde aanleg van een fietsroute (plan van het College) zou het park verder moeten inleveren. Het park in Tilburg-Zuid is een bijzonder landschapspark, ontworpen door landschaps- en tuinarchitect Leonard Springer in 1937. Daarom vindt de PvdA dat het College dit plan nog eens moet overwegen, met de bestaande fietspaden en de status van het Leijpark als groen monument in het achterhoofd.

Een bijzonder park

Het Leijpark staat vol met een grote variatie aan zeldzame bomen en heesters uit de tijd dat het park werd aangelegd. Het Wilhelminapark (1898) en Wandelbos (1920) zijn tevens ontworpen door Leonard Springer. Het Wilhelminapark maakt onderdeel uit van een rijksbeschermd stadsgezicht en het Wandelbos is een gemeentelijk monument. Stel je eens voor dat dwars door die monumentale gebieden fietspaden aangelegd worden. Dat voelt niet goed.

Als PvdA zien we het Leijpark als een groen monument, dat een groen monument moet blijven. Het park is een historisch wandelpark, waar omwonenden en andere parkliefhebbers in alle rust kunnen genieten van een wandeling over Springer’s paden langs het monumentale groen. In de avond- en nachtelijke uren komt het park tot rust. Dat is fijn voor de dieren die in het park leven.

Is een fietspad nodig?

Een fietspad doet afbreuk aan het monumentale wandelpark en verstoort de rust van wandelaars en van de dieren in het park. Dit is niet nodig, want er ligt al een fietspad voor de mensen die het gebied ten zuiden van het Leijpark gebruiken. Dokter Bloemenlaan, Leijweg, onder het tunneltje door bij het ETZ en je bent in bewoond gebied. Afhankelijk van je thuis mogelijk 5 minuutjes omfietsen. Geef die fietsroute duidelijk aan en ontzie het Leijpark. Daarmee is dit probleem voor iedereen opgelost.

Als PvdA roepen we het college op om het Leijpark als groen monument te bezien en van daaruit te beslissen wat wel en wat niet mogelijk is in het park. Laat de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed hier eerst naar kijken. Nu even snel een fietspad dwars door het park aanleggen is niet verantwoord; het doet afbreuk aan het monumentale karakter, aan de positie van wandelaars en de dieren die in het park leven.

Het doel van het Leijpark

Bovendien pleit de PvdA er voor de grootschalige evenementen uit het park te halen. Dance-events met duizenden schreeuwende mensen en stampende voeten, monumentale bomen die keer op keer beschadigd raken bij de op- en afbouw van een evenement, het park dat dagenlang niet meer toegankelijk is voor omwonenden en parkliefhebbers van elders: dat kan en mag niet meer. Jarenlang hebben we er als PvdA aandacht voor gevraagd. Met het MOB-terrein in zicht moet het mogelijk zijn het Leijpark te ontzien.

Laat het Leijpark een gebied zijn waar mens en dier tot rust komen, op adem kunnen komen in de hectiek van ons bestaan. Fietsers begrijpen dat best en zijn best bereid een paar minuutjes om te fietsen. Het nieuwe plan beoogt ook het aanleggen van een extra fietsersoversteekplaats over de Ringbaan-Zuid. Ook dat is een slecht idee. We weten hoe gevaarlijk die 70 km weg is. Er is niet voor niets een fietstunnel bij Stappegoor aangelegd voor de veiligheid van de fietsers.

Kort gezegd, laten we het verhaal van Tilburg, het groen en de dieren en de veiligheid van wandelaars en fietsers respecteren!

Ik ben Bea Mieris, gemeenteraadslid voor de PvdA in Tilburg. Alle mensen in Tilburg, Udenhout, Berkel-Enschot en Biezenmortel moeten prettig kunnen wonen in hun eigen leefomgeving. In elke wijk moet voor jong en oud gebouwd worden. Een gevarieerd samengestelde wijk geeft meer kansen aan mensen met een lagere inkomens op een beter leven. Er moeten vooral