Noodfonds voor energiekostencompensatie voor verenigingen opgezet

20 december 2022

De hoge energieprijzen hebben inmiddels ook een forse impact op de Tilburgse verenigingen en maatschappelijke organisaties. Denk aan (sport)verenigingen, buurthuizen en culturele instellingen. Samen met deze organisaties wordt eerst gekeken naar mogelijkheden voor energiebesparing. Toch is dit niet altijd genoeg, en heeft de gemeente nu besloten om een noodfonds van 4 miljoen euro op te zetten. Hierdoor kunnen deze belangrijke organisaties voortbestaan en hun werk goed voortzetten. Hieronder lees je meer.

Het valt binnen de portefeuille van onze wethouder Yusuf Çelik. Het sluit dan ook mooi aan bij het PvdA-streven om de problemen als gevolg van de stijgende energiekosten aan te pakken, en tevens om vereniging maatschappelijke organisaties te steunen en toegankelijk te houden. Ook sluit het aan bij het streven naar Tilburg Kansrijk. Tilburg Kansrijk gaat over versterking van de sociale basis, gezondheid, kansengelijkheid en talentontwikkeling. Het toegankelijk houden en het in stand houden van (sport)verenigingen, buurthuizen, culturele instellingen en maatschappelijke organisaties is daarbij van groot belang.

In de raadsvergadering van 19 december is unaniem besloten om dit raadsvoorstel aan te nemen. Wil je het gehele voorstel teruglezen? Dat kan hier.