Overzicht van alle regelingen en voorzieningen voor minima-huishoudens naar aanleiding van PvdA-motie

Door Stefan Jansen op 5 december 2023

De gemeente Tilburg kent veel regelingen en voorzieningen voor minima-huishoudens. Deze worden uitgevoerd door veel verschillende instanties. Elke regeling heeft daardoor andere eisen en aanvraagprocedures. Eind 2022 diende PvdA-raadslid Stefan Jansen daarom samen met anderen een motie in om een overzicht te creëeren in het systeem van regelingen en voorzieningen. Dat overzicht is er nu.

Veel van de regelingen en voorzieningen voor minima-huishoudens worden door partijen in de stad uitgevoerd, zoals Stichting Leergeld, de Voedselbank, Jeugdfonds Sport en Cultuur of het Tilburgs Ondersteuningsfonds (TOF). De gemeente is bij sommige regelingen en voorzieningen zelf uitvoerder. Elke regeling of voorziening kent ook weer eigen voorwaarden om er voor in aanmerking te kunnen komen, zoals de inkomensgrens, vermogensgrens, maximale gebruikersperiode en meer. Daarnaast loopt de aanvraag voor elke regeling of voorziening op een andere manier.

Door deze grote verscheidenheid aan uitvoerders, criteria en aanvraagprocedures zien de mensen waarvoor deze regelingen of voorzieningen zijn gemaakt vaak door de bomen het bos niet meer, en besluiten daardoor regelmatig geen gebruik te maken van de regelingen of voorzieningen. Zo zijn er in 2021, in een tijd van toenemende armoede, fors minder aanvragen gedaan om de gemeentelijke belastingen kwijt te laten schelden – een regeling die bedoeld is voor minima-huishoudens.

In de motie uit eind 2022 riep Stefan daarom op om een overzicht van alle regelingen en voorzieningen te maken, waarin per regeling of voorziening duidelijk is wie de uitvoerder van de regeling is, wat de criteria zijn en hoe de regelingen of voorziening aangevraagd kan worden. De motie stelde hierbij de zomer van 2023 als deadline. Het overzicht is er eind 2023 gekomen, en is op de website van de gemeente te vinden.

Naar aanleiding van de lijst wordt er nu gekeken naar de mogelijkheden die er zijn het systeem te vereenvoudigen, bijvoorbeeld door versimpeling van het aanvraagsysteem, minder verscheidenheid in uitvoerders of eenduidigere voorwaarden/criteria/toetsing, zowel bij de gemeente als uitvoerders in de stad. Ook wordt nog gekeken of de doelgroepen waarvoor deze regelingen en voorzieningen bestaan – gezien de armoede in de stad – aanpassing verdienen. Tot slot wordt nog bezien of de communicatie over de regelingen eenvoudiger kan, zodat dit beter te begrijpen is voor de inwoners.

Stefan Jansen

Op 16 maart 2022 ben ik gekozen als raadslid namens de PvdA in mijn mooie en geliefde Tilburg. Samen met mijn vriendin en twee kinderen woon ik hier. Ik ben hier ook geboren en getogen en trots op onze stad. Mijn doel is dat Tilburg weer het thuis wordt van iedereen die in onze gemeente

Meer over Stefan Jansen