Minder Engelse winkelpuien, maar gewoon Nederlands of ludiek Tilburgs op ruiten schrijven. Welke ondernemer in het centrum van Tilburg durft het aan om komend jaar zijn winkelpui aan te passen?
Dat vraag de fractie van PvdA in Tilburgse raad aan de winkeliers, in met name het centrum van de stad.
“Wij stellen een leuke prijs in het vooruitzicht aan de ondernemer die dit jaar het leukst zijn teksten op de winkelruit en aan de gevels in het Nederlands of het Tilburgs aanbrengt”, zegt de raadsfractie.
De PvdA constateert dat vooral in het centrum nog zelden in ‘gewoon Nederlands’ met het winkelend publiek wordt gecommuniceerd. “Dat loopt van het nog door iedereen te begrijpen Sale naar discount, special offers of als personeelsoproep: ’wanted: shop assistant.”
De voorbeelden zijn eindeloos, aldus de fractie. “Nog maar enkele winkels maken reclame in onze eigen taal. Als je iets terugbrengt naar de winkel heet dat tegenwoordig een ‘refund’, in de kledingzaak gaan we op zoek naar een ‘fitting room’. Dat kan toch ook best in het Nederlands? Iedereen die in Tilburg naar het centrum komt begrijpt dat. Wij zien geen toegevoegde waarde als dit in het Engels gebeurt. Daarom willen we op een vriendelijke en ludieke manier daarin een verandering proberen te bewerkstelligen.”
“We hopen dat de winkeliers die aan onze actie mee gaan doen eerst een foto van de huidige situatie zullen maken en daarna van de nieuwe. Dat resultaat kunnen ze dan naar ons mailen.”
De fractie heeft ook al een aardig idee in petto, voor een durfal: “De aankondiging ‘plèk brôojkes voor 1 euro, op de etalage van bijvoorbeeld de Hema: hoe leuk zou dat niet zijn voor alle mensen die ons centrum bezoeken. Ook bezoekers van buiten de stad. Dan ga je lachend naar huis met een zak van die lekkernij”, denkt de fractie.
Welke prijs de ‘vertaalwinnaar’ mag verwachten, blijft nog even geheim
“Die beloning zal in elk geval een relatie met onze stad hebben”, aldus de partij.