Gemeente start experiment met doneerringen na vragen van de PvdA, GroenLinks en PvdD

Door Bea Mieris op 26 september 2023

Een duurzaam en sociaal Tilburg is belangrijk voor de PvdA, GroenLinks en Partij voor de Dieren. Daarom vinden de partijen het onder andere belangrijk dat er makkelijk gerecycled kan worden. Doneerringen kunnen daarbij helpen. Hierin kunnen voorbijgangers hun flesjes en blikjes kwijt. PvdA-raadslid Bea Mieris stelde voor de zomer samen met GroenLinks en PvdD voor om de doneerringen in Tilburg in te voeren, en nu start Tilburg een experiment met de doneerringen op vier plekken met veel zwerfafval.

Voorbijgangers kunnen in de doneerringen hun flesjes en blikjes met statiegeld kwijt. Daardoor belanden deze niet in de vuilnisbak, maar kunnen ze meegenomen worden door anderen die de statiegelditems kunnen inleveren. Met deze doneerringen wordt er beter gerecycled, raken de vuilnisbakken minder snel vol, en kunnen mensen die het nodig hebben een klein bedrag bijverdienen. Een duurzaam een sociaal initiatief dus!

In 2021 verscheen er een artikel waarin Tilburg genoemd werd als gemeente waar de doneerringen zouden gaan verschijnen. Helaas zijn de doneerringen nog niet zichtbaar in het straatbeeld. Daarom vroeg Bea namens PvdA, GroenLinks en PvdD voor de zomer opnieuw aandacht voor de doneerringen. Wethouder Van Asten reageerde op het verzoek van de partijen om de doneerringen alsnog in te voeren. Hij gaf aan dat het College met de invoering van statiegeld op blikjes een pilot op doneerringen overwoog.

Nu geeft de wethouder aan dat Tilburg inderdaad een experiment start met de doneerringen. Deze komen op vier plekken waar veel overlast van zwerfafval is. Het gaat om de Albert Heijn aan de Piusstraat, het Wilhelminapark, het Burgemeester Stekelenburgplein en het Zomerpark. In de zomer van 2024 wordt het experiment geëvalueerd, en dan wordt besloten of de doneerringen op meer plekken geplaatst gaan worden.

Hier lees je de vragen van voor de zomer terug, en hier alle details over het experiment.

Ik ben Bea Mieris, gemeenteraadslid voor de PvdA in Tilburg. Alle mensen in Tilburg, Udenhout, Berkel-Enschot en Biezenmortel moeten prettig kunnen wonen in hun eigen leefomgeving. In elke wijk moet voor jong en oud gebouwd worden. Een gevarieerd samengestelde wijk geeft meer kansen aan mensen met een lagere inkomens op een beter leven. Er moeten vooral