Tilburg meest duurzame kermis van Europa?

Door Yusuf Çelik op 31 juli 2018

De afgelopen tien dagen hebben de Tilburgers weer kunnen genieten van ‘hun’ kermis. De PvdA fractie is blij om te zien dat het evenement aan zoveel mensen vreugde brengt. Net als de vele andere evenementen en festivals die in onze stad plaatsvinden. Toch viel ons ook dit jaar weer op hoeveel afval de kermis met zich meebrengt door het belangrijke element van ‘eten en drinken’. Als het aan de PvdA Tilburg ligt moet en kan dat anders.

In 2015 heeft het ministerie van Infrastructuur en Milieu een Greendeal gesloten met acht grote Nederlandse festivalorganisatoren. De ondertekenaars van het convenant streefden ernaar om het afvalprobleem efficiënt en effectief te tackelen. Afval, zowel front als backstage, beter scheiden, het inzetten op bewustwording en positieve beïnvloeding van bezoekers, het gebruik van groene stroom om milieubelasting te verminderen en het gebruik van hardcup bekers zouden moeten leiden tot een aanzienlijke vermindering van de afvalstroom tijdens evenementen. De organisatoren van de grote festivals hebben in de Greendeal ook jaarlijkse doelen gesteld om de voortgang meetbaar en inzichtelijk te maken.

De PvdA Tilburg wil graag meer lef tonen in het verduurzamen van festivals en evenementen welk in de stad plaatsvinden. Het zou toch mooi zijn als de energie van de kermis afkomstig zou zijn van het burgerwindmolenpark de Spinder?! Als evenementenstad heeft de stad het in zich om gidsgemeente op het vlak van duurzame evenementen te zijn. De PvdA heeft op 28 juli derhalve vragen aan het college gesteld.

Lees hier de gestelde artikel 47 vragen: 20180729 Artikel 47 vragen over evenementen kermis en afval

Yusuf Çelik

Mijn naam is Yusuf Celik (40 jaar). Ik ben sinds 2022 wethouder Wonen, Wijken en Integratie in Tilburg voor de PvdA. Hiervoor was ik vanaf 2014 raadslid van de Partij van de Arbeid in Tilburg. Samen met mijn vriendin en onze twee dochters woon ik in de wijk Jeruzalem. Politiek gaat over mensen. Over zorgen,

Meer over Yusuf Çelik